Los bericht bekijken
Oud 21 november 2013, 16:03   #15
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijkbaar begrijp je het verschil niet tussen gemiddelde snelheid - over een lang traject gemeten/gecontroleerd en de pieksnelheid tijdens enkele honderden meters of wie zelfs over 1/2-afstand van het traject ?

Nemen we een theoretsich voorbeeld om "jouw 120 kmh-trajectcontrole", dit over pakweg 6 km om het wat gemakkelijk te maken:

- Een trajectcontrole vindt dus plaats over 6 km, de gemiddelde snelheid van 120 kmh wordt gecontroleerd.

- Ik rij eerst gedurende 1 minuut tegen een snelheid van 180 km/h, hetzij 60 km/h sneller dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

- Daarna rij ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h (vb opgehouden door zeer traag inhalende vrachtwagen), hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).

- Mijn gemiddelde snelheid bedraagt 6 km x 60 / 3 = 120 km/h.

- Ik heb volgens de trajectcontrole waarbij 120 km/h gemiddeld toegestaan is dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.

Een gemiddelde is dus maar waard wat het waard is, heb ik -hierboven- nu "veiliger gereden" tov - bij een hypothetische limiet van 140 kmh over dezelfde 6 km - moest ik pakweg daar aan ~135 kmh gelijkmatig gereden hebben ?

tja, met extremen kun je natuurlijk alles weerleggen. dat is niet moeilijk.

maar ik ge even mee met jouw voorbeeldje

Citaat:
Daarna rij ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h (vb opgehouden door zeer traag inhalende vrachtwagen), hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).
ermmm... dan word je niet gepakt als je trager rijd en word je wel gepakt op stukken waar je rapper rijd : score!, want ... is dat niet juist de bedoeling?

nog meer: hoe kleiner de stukken op trajectcontrole hoe beter.

Citaat:
- Ik heb volgens de trajectcontrole waarbij 120 km/h gemiddeld toegestaan is dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.
de helft van de tijd veilig gereden? score! want, liever de helft veilig rijden dan maar 200m (als je al een flitser tegenkomt), of helemaal niet!

nog liever 100% veilig, maar ja, dat zal toch nooit gebeuren.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 21 november 2013 om 16:04.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden