Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Blijkbaar begrijp je het verschil niet tussen gemiddelde snelheid - over een lang traject gemeten/gecontroleerd en de pieksnelheid tijdens enkele honderden meters of wie zelfs over 1/2-afstand van het traject ?
Nemen we een theoretsich voorbeeld om "jouw 120 kmh-trajectcontrole", dit over pakweg 6 km om het wat gemakkelijk te maken:
- Een trajectcontrole vindt dus plaats over 6 km, de gemiddelde snelheid van 120 kmh wordt gecontroleerd.
- Ik rij eerst gedurende 1 minuut tegen een snelheid van 180 km/h, hetzij 60 km/h sneller dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).
- Daarna rij ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h (vb opgehouden door zeer traag inhalende vrachtwagen), hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).
- Mijn gemiddelde snelheid bedraagt 6 km x 60 / 3 = 120 km/h.
- Ik heb volgens de trajectcontrole waarbij 120 km/h gemiddeld toegestaan is dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.
Een gemiddelde is dus maar waard wat het waard is, heb ik -hierboven- nu "veiliger gereden" tov - bij een hypothetische limiet van 140 kmh over dezelfde 6 km - moest ik pakweg daar aan ~135 kmh gelijkmatig gereden hebben ?
|
tja, met extremen kun je natuurlijk alles weerleggen. dat is niet moeilijk.
maar ik ge even mee met jouw voorbeeldje
Citaat:
Daarna rij ik gedurende 2 minuten tegen een snelheid van 90 km/h (vb opgehouden door zeer traag inhalende vrachtwagen), hetzij 30 km/h minder dan toegestaan (waarbij ik 3 km afleg).
|
ermmm... dan word je niet gepakt als je trager rijd en word je wel gepakt op stukken waar je rapper rijd : score!, want ... is dat niet juist de bedoeling?
nog meer: hoe kleiner de stukken op trajectcontrole hoe beter.
Citaat:
- Ik heb volgens de trajectcontrole waarbij 120 km/h gemiddeld toegestaan is dus niet sneller dan toegestaan gereden, niettegenstaande ik gedurende de helft van het traject tegen 180 km/h gereden heb.
|
de helft van de tijd veilig gereden? score! want, liever de helft veilig rijden dan maar 200m (als je al een flitser tegenkomt), of helemaal niet!
nog liever 100% veilig, maar ja, dat zal toch nooit gebeuren.