Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Probleem komt wel bij reorganisaties, relevante veranderingen in het productieproces... Dan gaat alle ervaring, of toch een groot stuk ervan, in rook op. En komt het erop aan, om over een groot assimilatatievermogen te beschikken om de nieuwe technieken, processen zo snel mogelijk aan te leren. Komt daarbij dat de kennis hiervoor nu meestal door gerichte opleiding wordt bijgebracht (en niet meer door het langzaam te leren in het bedrijf).
En dit gaat bij de jongeren nu eenmaal sneller dan bij de ouderen. Denk maar aan heel de computerisatie van de laatste decennia.
|
Denk je nu echt dat de dingen zo fundamenteel veranderen, en dat leeftijd hier een daadwerkelijke factor in is om aanpasbaarheid te bepalen, zelfs bij reorganisaties of overnames? Zelf werk ik nu zo'n 10 tal jaar in IT, en ik heb reeds heel wat producten zien komen, en gaan, en daarna weer terugkomen in een andere vorm... zelfs overnames van andere bedrijven meegemaakt om daarna verkocht te worden aan de Fransen. Maar principiële veranderingen? Bij google misschien of een kmo... Maar niet bij een gemiddeld Belgisch groot-bedrijf.
Denk je dat het "papierwerk" van vroeger gemakkelijker was dan met de computer nu? En dat dat papierwerk ook niet om de haverklap opeens anders moest? Wat met projectmanagement, zowaar de job met de minste kennis-comfortzones? Iets dat enkel jonge mensen zouden doen omdat die job, hoewel in praktijk je eerder mensen van rond de 40 zal zien?
Toegegeven ja, een ambtenaar van 58 jaar die heel z'n leven met access heeft gewerkt, ga je niet meer omvormen tot een SAP specialist... niet omdat die dat niet zou kunnen, maar omdat die al met een half been in de pensioenwolk zit en daar niet de motivatie meer voor heeft.
Toegegeven ook... Jonge mensen zijn "te kneden", en dan vooral in bedrijfsculturen, manieren van werken en technische specialiteiten. Is het in het bedrijf de gewoonte dat overuren geklopt worden maar niet worden uitbetaald? Dan is een jonge starter daar doorgaans veel meer voor te vinden dan iemand die wat ouder is en bv. kinderen heeft. (men noemt dat trouwens in HR het profiel van de "insecure overachiever") De motivatie & naiviteit is doorgaans ook hoog, wat bedrijven toelaat echt jonge mensen te begeleiden naar vakdomeinen waar het bedrijf nood aan heeft, en daar kunnen deze mensen dan "oudere" mensen in worden (met de nodige ervaring). Het startloon is ook laag, en dat maakt het de investering waard.
Dat is overigens ook niet slecht voor jonge mensen, dit is een win-win situatie. En daarmee kom ik terug op mijn eerste toevoeging aan dit topic. Dit win-win contract tussen bedrijven & jongen mensen aanpassen is een slecht idee.
Want door de startlonen te verhogen, wordt de business-case van outsourcing nòg interessanter dan het vandaag al is. (want indiers & chinezen.... ik noem ze niet naïf, maar ze zijn ook goedkoop en gespecialiseerd en heel flexibel naar noden van een bedrijf. Maar hun nadeel is, gelukkig, dat ze geen lange-termijns relaties aangaan met het bedrijf en dus van nature geen investering impliceren).