Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Denk je nu echt dat de dingen zo fundamenteel veranderen, en dat leeftijd hier een daadwerkelijke factor in is om aanpasbaarheid te bepalen, zelfs bij reorganisaties of overnames? Zelf werk ik nu zo'n 10 tal jaar in IT, en ik heb reeds heel wat producten zien komen, en gaan, en daarna weer terugkomen in een andere vorm... zelfs overnames van andere bedrijven meegemaakt om daarna verkocht te worden aan de Fransen. Maar principiële veranderingen? Bij google misschien of een kmo... Maar niet bij een gemiddeld Belgisch groot-bedrijf.
Denk je dat het "papierwerk" van vroeger gemakkelijker was dan met de computer nu? En dat dat papierwerk ook niet om de haverklap opeens anders moest? Wat met projectmanagement, zowaar de job met de minste kennis-comfortzones? Iets dat enkel jonge mensen zouden doen omdat die job, hoewel in praktijk je eerder mensen van rond de 40 zal zien?
Toegegeven ja, een ambtenaar van 58 jaar die heel z'n leven met access heeft gewerkt, ga je niet meer omvormen tot een SAP specialist... niet omdat die dat niet zou kunnen, maar omdat die al met een half been in de pensioenwolk zit en daar niet de motivatie meer voor heeft.
Toegegeven ook... Jonge mensen zijn "te kneden", en dan vooral in bedrijfsculturen, manieren van werken en technische specialiteiten. Is het in het bedrijf de gewoonte dat overuren geklopt worden maar niet worden uitbetaald? Dan is een jonge starter daar doorgaans veel meer voor te vinden dan iemand die wat ouder is en bv. kinderen heeft. (men noemt dat trouwens in HR het profiel van de "insecure overachiever") De motivatie & naiviteit is doorgaans ook hoog, wat bedrijven toelaat echt jonge mensen te begeleiden naar vakdomeinen waar het bedrijf nood aan heeft, en daar kunnen deze mensen dan "oudere" mensen in worden (met de nodige ervaring). Het startloon is ook laag, en dat maakt het de investering waard.
Dat is overigens ook niet slecht voor jonge mensen, dit is een win-win situatie. En daarmee kom ik terug op mijn eerste toevoeging aan dit topic. Dit win-win contract tussen bedrijven & jongen mensen aanpassen is een slecht idee.
Want door de startlonen te verhogen, wordt de business-case van outsourcing nòg interessanter dan het vandaag al is. (want indiers & chinezen.... ik noem ze niet naïf, maar ze zijn ook goedkoop en gespecialiseerd en heel flexibel naar noden van een bedrijf. Maar hun nadeel is, gelukkig, dat ze geen lange-termijns relaties aangaan met het bedrijf en dus van nature geen investering impliceren).
|
Heb in mijn leven ook wel wat ondervinding op dat vlak opgedaan. En het gaat minder om hoogopgeleiden, maar eerder om middenopgeleiden. En het is ook een misverstand dat jongeren de meeste economische waarde voor een bedrijf zouden hebben. Dat zijn nu juist de 40-jarigen (laat ons het gemakkelijk stellen dat de economische waarde van iemand toeneemt tot zijn 40 jaar, en terug afneemt vanaf zijn 50 jaar). Maar blijft wel dat de 50 plussers hun economische waarde afneemt, terwijl hun loon steeds toeneemt.
En het gaat ook eerder om een middenambtenaar die op zijn 58 voor de eerste maal gekonfronteerd wordt met een computer. En in feite is het dat nog niet. Het gaat eerder bvb om iemand die op zijn 58 met een Boeing gaat leren vliegen. Bij hoeveel gaat dat nog lukken ? Vanaf het ogenblik dat het proces wat ingewikkeld wordt, wat meer assimilatievermogen vraagt dan het onder de knie krijgen van bvb een excellspreadsheet, dan zal een bepaald gedeelte afhaken. En dit gedeelte zal toenemen met de ouderdom (zelfs bij een excellspreadsheet zal al een gedeelte afhaken).
Uiteraard speelt het argument dat jongeren over het algemeen flexibeler zijn, minder strijdvaardig op syndicaal vlak, nog niet zo veel last hebben van verworven rechten... ook mee.
Heb ook wat moeite met het argument dat de lage beginnerslonen ons uiteindelijk in staat stellen om met de Indiers, Chinezen... te concureren.
Dit is geen eigenlijk argument, omdat de stelling is dat de totale loonkost dezelfde zou blijven (beginlonen omhoog, eindlonen evenredig naar omlaag).