Los bericht bekijken
Oud 22 november 2013, 10:44   #7
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chal oye Bekijk bericht
Zij kunnen een verdragswijziging blokkeren.

Het CDA is de tijd gekomen om Straatsburg definitief vaarwel te zeggen. 'Vergaderen op één plek bespaart jaarlijks zo'n 200 miljoen euro, veel milieuvervuiling en tijdverlies', vindt EP'er en CDA-lijsttrekker Esther de Lange. De 766 Europarlementariërs, hun assistenten, tolken en anderen vergaderen steeds slechts 4 dagen In Straatsburg. Zij werken veruit de meeste tijd in Brussel.

De leider van de VVD in het EP, Hans van Baalen, vindt dat Frankrijk alle kosten voor zijn rekening moet nemen die met Straatsburg zijn gemoeid, als het land een vertrek blokkeert: 'Ik wil een Europa dat voor handel en banen zorgt. Een investering van 200 miljoen per jaar in de werkgelegenheid van de Straatsburgse horeca is niet wat mij daarbij voor ogen staat.
De argumenten tegen twee bestuurscentra zijn al eeuwenlang duidelijk. Het gaat erom hoe je de situatie kunt veranderen. Dat het europarlement woensdag voor een resolutie stemde om zelf te beslissen over één standplaats is een stap vooruit. Het Europees Parlement kan echter wel resoluties aanvaarden, maar het heeft geen beslissingsbevoegdheid.

Er moet dus nog meer gebeuren. Frankrijk is in deze de boeman. Het prefereert nationalisme boven Europese efficiëntie (en dan krijg je weer verwijten dat de EU log en bureaucratisch is.) Hoe tref je Frankrijk? Daar moet je je pijlen op richten. Een serieuze suggestie heb ik in #2 gedaan.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden