Los bericht bekijken
Oud 26 november 2013, 07:31   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik persoonlijk hecht geen waarde aan diploma's wat dan ook. De beste werknemers die ik al gehad hebben zijn streetwise opgegroeid.
Maar dat neemt niet weg dat ik geen grote werkgever ben en al zeker geen referentie punt ben voor wat algemeen zo wel is.

Ook ik als zelfstandige met toch wel de nodige jaren ervaring achter mij en toch wel enig bewijs dat ik zus en zo wel kan...sta machteloos te kijken wanneer het mijn beurt is om zelf te gaan solliciteren.
Alle ervaring telt niet. Alle bijkomende cursussen telt niet.
Alle mensen die 30 jaar of zo al van school zijn hebben niks meer om met te gaan solliciteren, ze vallen 100% naast de prijs.

We mankeren hier dus iets belangrijks.

Je kan een prima coureur zijn met tal van gewonnen prijzen, heb je geen rijbewijs dan kan je niet starten als chauffeur.
Klopt.
Je kan als zelfstandige werken uitvoeren die je als werknemer niet mag uitvoeren zonder de nodige diploma's en/of attesten.

En je kan daarover klagen en zagen zoveel je wil, maar het zijn de verzekeringen die eisen dat men die diploma's en/of attesten op tafel kan leggen.

Zo is het voor sommige opdrachten met gebruik van voertuigen, zelfs noodzakelijk om niet alleen het attest tot stuurbekwaamheid van dat voertuig te bezitten, maar moet je ook nog eens het rijbewijs G bezitten om de opdracht te kunnen uitvoeren.

Om jullie en nog stommer voorbeeld te geven.
Bij het uitzenden van een groep arbeiders, moet er nagekeken worden of de groepsleider wel het juiste VCA-attest heeft, of de verzekering dek geen arbeidsongeval.
Bij het ontwerpen en de bouw van een installatie moet er zelfs nagekeken worden of de projectleider wel het juiste dilpoma heeft of de installatie geraakt nooit verzekerd.

Met een diploma van hoger onderwijs van 50 jaar geleden en een beroepsverleden in die richting is er helemaal geen probleem om in die richting werk te vinden.
Iemand met een A3 diploma, die door de jaren dienst in een bedrijf is kunnen opklimmen, moet echter aanvaarden dat zijn diploma en ervaringen vandaag niet meer worden in rekeningen gebracht door de verzekeringen en de werkgevers dus verplicht hem te behandelen als een ongeschoolde.

Voor een ex-zelfstandige is het nog erger, die kan jaren ervaring hebben met alle ndoige machines uit zijn sector, maar zonder de nodige attesten en diploma's mag hij als werknemer zelfs die machines niet eens kuisen zonder toezicht van iemand met de nodige attesten en diploma's. Dit om de eenvoudige reden dat de verzekeringen anders een mogelijk arbeidsongeval niet dekken en de werkgever zelf kan opdraaien voor alle kosten en mogelijke schade.

Alle oudere werknemers moeten goed begrijpen dat de tijd waarin het voldoende was om te beweren dat je bepaalde bekwaamheden bezat en je daarna de tijd en mogelijkheid kreeg om de job op de werkvloer te leren voorbij is.
Vandaag moet je voor alles de nodige papieren bezitten en kunnen voorleggen of je komt niet aan de bak.
Zelfs een kuisvrouw moet over de nodige attesten beschikken, of de verzekeringen dekken de werkneemster niet bij mogelijke ongevallen of beroepsfouten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden