28 november 2013, 11:28
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry
Het lijkt wel steeds slechter te gaan met ons onderwijs. Als ik nu kijk naar hoe mijn kleine zus les krijgt, kan ik enkel maar met ongeloof het hoofd schudden. Er is slechts 9 jaar verschil tussen ons, maar ik heb echt de indruk dat het onderwijs er zienderogen op achteruit is gegaan. Een voorbeeeldje: toen ik bij biologie over de werking van het oog leerde, kregen we een boek met duidelijke teksten erin over hoe het oog ineenzat. Je leerde teksten te lezen en samen te vatten, de essentie te vatten. Mijn zus heeft zelfs geen theorieboek meer (te duur voor de maroefjes, zeker) en moet blindelings vraagjes van het bord overschrijven en gelijk een papegaaike uit haar hoofd leren voor een test. De kinderen worden niet meer gestimuleerd om na te denken, te lezen en te werken. Gewoon een invulbundel volzetten met antwoorden die door de leerkracht worden voorverteld. Blijkbaar is het te moeilijk voor de Yoessoefkes in haar klas om de les te volgen, dus moeten ze de antwoorden kant en klaar voorgeschoteld krijgen... Bij de les Latijn worden nu zelfs geen teksten meer vertaald 'omdat al die vertalingen op internet en Feesboek staan'. En dat terwijl het vertalen en begrijpen van Latijnse teksten verdomme heel de essentie van Latijn inhoudt. Zielig, echt gewoon zielig. En dan werkgevers maar klagen dat ze nergens meer volk kunnen vinden...
|
De topicstarter heeft het over beperkingen binnen de schoolkeuze.
|
|
|