Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2004, 20:54   #37
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Vlaanderen is bevoegd voor de exploitatievergunning van Zaventem. Vlaanderen, en enkel Vlaanderen bepaalt het aantal toegestane nachtvluchten in Zaventem.

De rol van de federale regering is beperkt tot het vastleggen van de routes van de vliegtuigen.

De Brusselse regering is enkel bevoegd voor de geluidsnormen boven haar grondgebied.

Tijdens de onderhandelingen bleek dat Brussel, Vlaanderen en federaal samen een compromis zochten over het aantal nachtvluchten, iets wat uitsluitend een Vlaamse bevoegdheid is. Dat was gedoemd tot mislukken: Onckelinkx droomde hardop van Bierset. De federale MR onderhandelaars wilden de MR burgemeester van Wezembeek-Oppem afschermen van vliegtuiglawaai, en in de Brusselse regering vaarden CdH en Ecolo hun eigen koers.

Door enkel Vlaanderen te doen beslissen over het aantal nachtvluchten, knip je al die verborgen agenda's weg. Pas dan betrek je Brussel en federaal erbij: spreidingsplan, vluchten over Brussel. Brussel gaat dan waarschijnlijk geen enkele nachtvlucht boven haar grondgebied toelaten. Vlaanderen neemt dan alles. Dat is leefbaar, als Vlaanderen zelf kan spreiden over noordrand en oostrand, en zelf met DHL over de details onderhandelt.

Dat kan Brussel niet tegenhouden met eigen geluidsnormen. Er zit wel een addertje onder het gras: Brussel kan de exploitatievergunning van Zaventem
(28.000 of meer nachtvluchten) op het overleg tussen de deelregeringen plaatsen. Dan wordt de Vlaamse beslissing geschorst, en zolang uitgesteld tot DHL het voor bekeken houdt. Dat heeft niets met Brusselse geluidsnormen te maken.
Brussel kan inderdaad enkel nachtvluchten boven zijn grondgebied verbieden, en heeft niks te zeggen over de exploitaitievergunning. And guess what, een groot gedeelte gaat reeds over de rand van het gewest. Als Vlaanderen het hard speelt, dan zal Brussel dat ook doen en ook die vluchten verbieden. De enige mogelijkheid die ik nog zie om jouw theorietje toepasbaar te maken is de oostrand onteigenen (wat ik niet direct zie gebeuren).

Citaat:
De Vlaamse partijen kunnen dat verhinderen, door uit de Brusselse regering te stappen.
dat zie ik ze niet direct doen, maar bon
de bevolking is aan het morren, maar je kan je afvragen hoe de regeringspartijen zouden beoordeeld worden als ze het land in een echte bestuurscrisis droppen
ik denk dat ze het risico niet gaan lopen

Citaat:
Nee, ik heb niets aan jobs in Leipzig.
Flauwe grap. Bierset? Wat zou je zeggen Bierset met 50% van de jobs voor de vlamingen? Op die manier zouden er netto niet al te veel verloren gaan.
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door gm10 : 3 oktober 2004 om 20:56.
gm10 is offline