Los bericht bekijken
Oud 16 december 2013, 18:32   #2
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Waardeloos.

1) Dit is enkel gebaseerd op cijfers van de VDAB. Heel veel scholen maken geen gebruik van de VDAB maar zoeken hun personeel via andere kanalen.

2) Dat is deels een gevolg van de aard van de functie-omschrijvingen die men wil ingevuld zien. Heel vaak gaat het over vervangingsopdrachten van korte tot middellange duur (doorgaans hoogstens 6 maanden) die bovendien zeer snel moeten ingevuld worden omdat men klassen nu eenmaal bij voorkeur geen dag zonder leerkracht zet. De VDAB is een te log apparaat om op korte tijd dringend personeel te vinden.

3) Men differentieert ook niet naar het soort leerkrachten in dit artikel. Er zijn inderdaad heel wat leerkrachten die moeilijk een opdracht vinden. Dat zijn echter vooral leerkrachten van vakken die slechts heel weinig uren vertegenwoordigen in het gemiddeld curriculum van een school. Leerkrachten geschiedenis (1 u/week per klas), aardrijkskunde, Latijn, PO, MO, esthetica, etc... zijn er inderdaad in overvloed. Daar is het aanbod véél hoger dan de vraag. Als we echter de cijfers zouden zien voor pakweg wetenschappen, wiskunde of taalvakken (vakken die in alle richtingen gegeven worden en/of in grote urenvolumes worden ingericht), dan zou men zien dat daar wél een heel groot probleem is. Dat wordt deels verdoezeld door voor zo'n vakken mensen in te schakelen die eigenlijk niet het meest geschikte diploma ervoor bezitten, maar men moet nu eenmaal roeien met de riemen die men heeft. Mocht men enkel wiskundigen en exacte wetenschappers inschakelen om de wiskundig/wetenschappelijke vakken te geven, of mocht men alleen maar de germanisten/romanisten toelating geven om taalvakken te geven, dan zou het onderwijs binnen een week compleet op zijn gat zitten.

4) Wat men wel vermeldt, terecht, is het feit dat er een duidelijk verschil is tussen platteland en stad. Daar komen de bovenstaande trends immers nóg sterker tot uiting. Zeker in steden als Brussel en Antwerpen is het een strijd voor de directies om alle uren ingericht te krijgen, en het is al helemaal rampzalig om dat ook voor elkaar te krijgen met mensen die er het perfecte diploma voor hebben.

Ik kan me perfect voorstellen dat er in het kleuter- en lager onderwijs inderdaad geen tekort is, of dat daar zelfs het tegendeel waar is. Maar voor het secundair onderwijs is het een gans ander verhaal.

Enfin, niet dat ik er wakker van lig. Mocht mijn job morgen sneuvelen, dan heb ik binnen de twee weken iets anders. Dat lerarentekort voor bepaalde vakdomeinen heeft dus ook zo zijn voordelen.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden