Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Misschien. De geschiedenis wordt evenwel niet geschreven met "als" en "indien". Het is onmiskenbaar dat de hereniging slechts kon doorgaan, nadat Frankrijk, het VK en Duitsland het daarover met elkaar op dezelfde lijn zaten. Het werd ook behandeld tussen de verschillende Europese regeringsleiders van de toenmalige EU.
|
Duitsland verkoos diplomatischerwijs voor een hereninging met konsensus van de andere landen. Maar indien die konsensus en niet kwam had men dat uiteraard ook éénzijdig kunnen doorzetten.
En wat zouden de andere landen gedaan hebben? Duistland militair aanvallen? Ekonomische sankties en en ekonomische oorlog ontketenen? Allemaal zeer onrealistisch.
Neen, ze zouden gereageerd hebben zoals in het liedje van de beren die broodjes smeren: "ik stond er bij en ik keek er naar". Ze zouden weliswaar kwaad en grimmig gekeken hebben maar dan zou allemaal wel wegebben.
En de tijd zou in het voordeel van Duitsland gespeeld hebben.
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 december 2013 om 14:33.
|