Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Ik zie geen enkele reden waarom een overheid CNG wagens zou moeten gaan promoten. Integendeel, het aardgas is nu al zo duur dat elektriciteitscentrales op gas worden stilgelegd wegens onrendabel.
|

Dat lijkt me heel wat anders, wat is de relevantie ? Als ze stilgelegd worden is er toch aardgas in overschot ?
CNG is de milieuvriendelijkste brandstof, of interesseert dat de overheid niet ? Men moet Jan modaal met hun rond-de-kerktoren-fijnstofspuwer toch wat op veel betere milieugedachten brengen, niet ?
Je weet toch dat de staat of Vlaanderen ? aan Europa betaald omdat voertuigen ook teveel fijnstof en NOx de lucht in blazen:
http://www.ademloos.be/nieuws/waarom...jn-stof?page=8
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G893K3IJV
Drie keer meer fijn stof dan in 2010
dinsdag 27 december 2011 Auteur: wwo
Op zeventien plaatsen in Vlaanderen is in 2011 de Europese norm voor fijn stof overschreden. In 2010 waren dat er vijf. Weersomstandigheden kunnen die scherpe stijging deels verklaren, maar het blijft ongezond én duur. Fijn stof veroorzaakt immers longproblemen en Europese boetes. De Europese Commissie gelooft immers niet dat Vlaanderen er ernstig werk van maakt om de normen binnenkort wel te halen. Zweden en Slovenië hebben hun boete al gekregen. Vlaanderen mag de zijne verwachten.
|
Daarbij, CNG is helemaal niet duur als autobrandstof.
Citaat:
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/3/16/2998
CNG 60% voordeliger dan diesel
Vandaag steeg de benzineprijs weer naar een recordhoogte.Wie een liter superbenzine 95 tankt, betaalt daar aan de pomp maximaal 1,77 euro voor. Gisteren steeg de dieselprijs naar maximaal 1,579 euro per liter. Netto (De Tijd) plaatst vandaag een interactieve kaart online om te berekenen hoever u nog rijdt voor 2 euro.
Mobimix.be nam de - theoretische - proef op de som met verschillende aandrijvingen en brandstoffen en leerde snel dat het rendeert om te kiezen voor een milieuvriendelijkere brandstof zoals CNG (aardgas) of een milieuvriendelijke aandrijving zoals elektrisch of hybride.
We berekenen hieronder hoever 2 EUR brandstof of elektriciteit ons brengt indien we ons verplaatsen in een Mercedes-Benz B-klasse. We gebruiken respectievelijk een diesel-, cng-, elektrische en hybride-versie.

Voor de elektrische wagens moesten we ons beperken tot de A-klasse (de B-klasse bestaat enkel in plug-in hybride versie). Maar de trend is duidelijk: met de dieselversie geraken we met 2 EUR vanuit Brussel via de A12 net tot in Willebroek, met de CNG-variant vlotjes tot in het centrum van Antwerpen. De elektrische en plug-in hybride Mercedes brengen ons voor dezelfde prijs nog eens dubbel zover. Dan zitten we al over de Nederlandse grens.
Volledige TCO?
Om de correcte prijs per kilometer te berekenen, moeten we echter rekening houden met heel wat meer factoren dan de brandstof- of elektriciteitskosten. De aankoopprijs, belastingen, eventuele subsidies, onderhoud en verzekering spelen allemaal een belangrijke rol. En de aankoopprijs van een elektrisch voertuig of wagen op aardgas ligt nog steeds een stuk hoger dan die van een klassieke variant.
Maar toch: een CNG-variant bespaart je aan brandstofkosten op een jaar tijd (20.000 km) 500 EUR uit, een elektrisch voertuig al snel 1.000 EUR. Rekening houdend met het feit dat die voertuigen genieten van lagere (CNG) of vrijstelling van (EV) belasting op inverkeerstelling en opmerkelijk minder onderhoud vragen, lijkt het vandaag de dag - met de sterk stijgende benzine- en dieselprijzen - al een verstandige, economische én ecologische keuze om over te stappen op CNG en andere alternatieve aandrijvingen of brandstoffen.
Berekeningstool
Mobimix.be werkt momenteel aan een berekeningstool waarmee het volledige kostenplaatje in rekening kan worden gebracht en een goede vergelijking kan worden gemaakt. Kijk dus geregeld op Mobimix.be om op de hoogte te blijven.
(Bron: Netto / De Tijd, eigen berichtgeving)
|
Naja, als
"de fijnstof-overheid" niets onderneemt doen anderen het, mij eender:
Citaat:
http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws....land/1.1820076
... Wie voor eind februari een auto op CNG ofwel gecomprimeerd aardgas koopt, krijgt een premie die kan oplopen tot 6.000 euro. Dat schrijft de krant De Tijd. Zowel de aardgasfederatie als de automerken willen mensen zo overtuigen om een wagen op aardgas te kopen.
Iedereen die voor eind februari een wagen op CNG koopt, krijgt van de aardgasfederatie KVBG een premie van 2.000 euro. Sommige automerken bieden bovendien een bijkomende korting aan. De premie kan zo oplopen tot 6.000 euro.
Bij CNG-wagens wordt het aardgas als gas in de auto opgeslagen. Dat in tegenstelling tot de meer bekendere LPG-wagens waarbij het gas in vloeibare vorm in de auto zit. Het gaat bovendien om hybride wagens. Eens de CNG op is, schakelt de auto automatisch over op benzine als brandstof.
"Geen CO2-uitstoot en nauwelijks fijn stof"
Met de premie wil de aardgasfederatie de hogere prijs van zulke wagens compenseren. Volgens de federatie heeft zo'n wagen heel wat voordelen. "Er is geen CO2-uitstoot, quasi geen fijn stof en de brandstofprijs is 30 tot 50 procent goedkoper", zegt Didier Hendrickx van de aardgasfederatie. "Dat betekent dat de meerkost van zo'n wagen eigenlijk heel snel terugbetaald is."
In ons land rijden er momenteel 700 wagens op CNG rond. Dat is 0,01 procent van het totale aantal wagens. Dat lage aantal zou onder andere te wijten zijn aan het beperkt aantal tankstations waar je aardgas kan tanken. Momenteel zijn dat er 17.
|