Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B
IBM staat op het punt een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen. Lithium lucht batterijen. Voor elektrische auto's zou de energieoplsag zowat gelijk komen te staan met chemische energieopslag. Er wordt gesproken van een bereik van 800 km.
Goed nieuws niet? Wat denken jullie.
Bron: DS
|
Naar mijn bescheiden mening is de elektrische auto een grote flop omdat het opladen erg lang duurt. Nu al staan er hier en daar auto's 1 á 2 uur bij een laadstation in de wacht voordat ze aan de beurt zijn. Gedeeltelijk laden kost minstens 1 uur (3-fasen) en volledig laden tussen 2 tot 3 uur. Vergelijk dit met het vullen van uw tank. Dat is in 4 minuten gebeurd, inclusief voorrijden, tanken, betalen en wegrijden.
Elektrisch laden duurt dus ruwweg 40 keer langer dan brandstof tanken. Er zijn dan 40 maal zoveel laadstations nodig als brandstof pompen als het wagenpark wordt vervangen door elektrische auto's met hetzelfde comfort bij de brandstof/energie stations. De laadstations zullen niet rendabel zijn of een fikse opslag op de kosten van energielevering in rekening moeten brengen.
In Nederland rijden 8 miljoen auto's. Er zijn 4200 tankstations. Als 1/10 van de auto's wordt vervangen door elektrische auto's dan betreft dit 800.000 auto's. Als deze gemiddeld 1 maal per week 2 uur geladen worden en dit gebeurt met een efficiëntie van 50% bezetting per laadpunt - zonder excessieve wachttijden of 's-nachts je bed uit om af te koppelen voor je buurman - dan kan elk laadpunt 42 auto's per week laden. Hoeveel laadpunten zijn er nodig? 800.000 / 42 = 19.000 punten. Verdeel deze over 3800 locaties en elke locatie telt gemiddeld 5 laadpunten.
De elektrische auto is gekkenwerk. En daar smijt de overheid nu geld tegenaan. Weggegooid geld. Mensen die een hybride auto hebben geven toe dat ze weinig of niet elektrisch rijden. Teveel gedoe en getreuzel. Over 10 jaar hoort u niets meer van de elektrische auto.