4 januari 2014, 18:59
|
#5
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
ik denk vooral dat we op het principe moeten werken van 'ontegensprekelijk' zelfs al stelt een ambtenaar uw overtreding vast, dan nog is die mens niet ontegensprekelijk bezig, want zijn target is bewijzen dat hij zoveelmogelijk overtreders kan pakken.
Daarenboven, gaat het niet om een 'pietluttige' toepassing van de wet tot in het strengste detail, want inderdaad of je nu 51 reed of 50 heeft geen geringste belang. Waar het over moet gaan is als je een ongeval hebt, en je registreert alle gegevens dat de rijkswacht de discipline heeft om alle auto's uit te lezen zodat zij een volledige fingerprint bekomt van het ongeval.
Die computers en black boxes uitlezen levert dan een schat aan informatie op waarmee je statistische analyse van de ongevallen kunt bekomen. Wie gaf gas, wie was aan het remmen ? Wie stond stil ? Wie was stilgevallen ? Wie duwde op zijn rem ? Werkten de remlichten ? Wie reed met een slecht onderhouden voertuig ? Wie werkte zijn abs ? etc... allemaal informatie die opgeslagen wordt in de black boxes van de moderne wagens
Bovendien moet de wet minder werken op de culpabilisering maar op de 'tools maken' die zorgen dat je veilig kunt rijden. Veilige infrastructuur is de eerste grote opdracht van de overheid, en zij moet die databank in eerste instantie gebruiken om de veiligheid te verhogen van het wegennetwerk. Het zwarte punten wegenwerk moet gewoon veilig gemaakt worden, als de kostprijs van de accidenten op 10 jaar hoger is dan de aanleg van veiligheidsinfrastructuur dan moet de overheid daar gewoon die rendabele investering uitvoeren
In tweede instantie gaat het over veilige auto's die niet botsen. Dat is zorgen dat de burgen standaard ee ncollision detect ingebouwd krijg tin zijn wagen. De data uitlezen moet ook releveren hoe snel iemand reageert, of heeft iemand niet gereageerd ? of een analyse van de problemen van waarom botst iemand, is dat nu door te snel rijden of zijn er duizend en één andere oorzaken... Weg van het simplisme dat het gewoon overdreven snelheid is, en weg van de mantra die afgedreund wordt door veiligheidsexperts die als gattelekkers de snelheid demoniseren.
En een derde zorg moet zijn om de kosten veroorzaakt door het ongeval te responsabiliseren. Niet meer forfaitair straffen, maar volledig responsabiliseren. Dus rechtskosten, sleepkosten, politiekosten komen allen ten laste van diegene die de kosten veroorzaakt. Waarom niet de twee botstende bestuurders in gedeelde mode, en deels gedragen door de verzekering. Zo zou dat moeten gaan.
|
U staat braafjes stil voor een rood licht en er kwakt er ene langs achter tegen uw autootje, dan moet jij er mee voor betalen? Dat zou straf zijn... 
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
|
|
|
|