8 januari 2014, 12:26
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker
Ans Persoons, schepen voor sp.a in Brussel, roept in het Radio 1-programma 'De Ochtend' op tot nuance in het debat dat sinds het zinloze geweld op een jonge twintiger in Molenbeek vorige week opnieuw in alle hevigheid is losgebarsten. "Elk veiligheidsprobleem is er een te veel, maar is Brussel dan een onveilige stad? Zeker niet."
Bron
Zit die aan de drugs misschien?
Ge moet daar eens rondlopen!
Zou die dat zelf geloven?
|
Een "groene" Brusselaar beweert het tegendeel.
Citaat:
Les garçons de la rue
14/08/2012 | Luckas Vander Taelen
Wie de problemen met allochtonen in de grootstad durft te benoemen, of het nu om vrouwen met rokjes of agenten met stokken gaat, bezondigt zich zogezegd aan stigmatisering. Niets van, zegt LUCKAS VANDER TAELEN. Het omgekeerde is waar: alles op zijn beloop laten gaan, dat is discriminatie.
Les garçons de la rue Brussel stond het voorbije halfjaar wel vaker in brand. Burgemeesters kijken vaak de andere kant op. Geertje De Waegeneer
Een banaal voorval in Sint-Joost-ten-Node, een van de negentien Brusselse gemeentes. Alil, 23 jaar, rijdt met motorfiets maar zonder nummerplaat door een eenrichtingsstraat, tegen de rijrichting in. Een agent maakt er hem attent op dat hij een overtreding begaat. Het antwoord van Alil is kort en krachtig: hij slaat de agent drie keer in het gezicht. In geen tijd loopt de straat vol. De agent wordt aangemaand het blauwblauw te laten. Alil is woedend. ‘Door jouw schuld heb ik mijn ramadan gebroken', zegt hij. Elk gebruik van geweld is immers verboden in vastentijd. Waarop Alil de agent een vierde keer in het gezicht slaat. Het gevolg: de agent is zes dagen werkonbekwaam, Alil wordt na verhoor vrijgelaten omdat hij geen strafblad had.
Verloren tijd
Bovenstaand verhaal sluit pijnlijk naadloos aan bij de getuigenissen van Brusselse politiemensen (DS 11 augustus). Agenten die in de val gelokt worden door georganiseerde bendes, agenten die buiten hun diensturen geïntimideerd worden, dat kun je niet langer ongestraft fait divers noemen die eigen zijn aan een grootstad. De enige positieve ontwikkeling is dat nu blijkbaar ook bij sommige politici het besef gegroeid is dat dit zo niet verder kan. Brussels minister-president Charles Picqué en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet spraken zich ondubbelzinnig uit. Maar van de Brusselse burgemeesters was niet veel te horen.
Er is kostbare tijd verloren gegaan. Ik beschreef meer dan twee jaar geleden hoe bewoners van een appartementsgebouw in Molenbeek vreesden voor hun leven, toen de brandweer niet opdaagde bij een brand die baldadige jongeren hadden aangestoken. De hulpdiensten waren wantrouwig geworden na valse oproepen waarbij ze bekogeld werden. Ernstige feiten leken me dat toen al. Burgemeester Moureaux temperde: Molenbeek is de Bronx niet.
|
http://www.standaard.be/cnt/dmf20120813_00257340
|
|