Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2014, 20:13   #51
pdm
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Voor mij is dat geen plausibel argument om ouderen te ontzien. Soms zijn ze echt een gevaar op de baan, minstens een verplichte ogentest boven een bepaalde leeftijd zou al een zegen kunnen zijn, met daaraan de verplichting om een (aangepaste) bril te dragen. Ook een soort van Alzheimertest zou van mij gerust mogen ingevoerd worden, want sommige ouderen zijn vaak vergeetachtig t.o.v. verkeersregels.

Ouderen die niet meer voldoen aan de tests, moet men wat mij betreft niet resoluut hun rijbewijs afnemen, maar bepaalde restricties opleggen (bijvoorbeeld verbod om nog de autostrade te nemen of zich in het centrum van een drukke stad te begeven of na een bepaald uur te rijden).

Mij maak je niet wijs dat ouderen nog voeling hebben met het hedendaagse verkeer als ze al vijfentwintig jaar zondagsrijder zijn met zo'n oude peugeot of mercedes en die dan af en toe eens van stal halen om naar de plaatselijke supermarkt te rijden. Zo'n mensen die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden zijn vaak een gevaar op de weg en een grote ergernis voor andere chauffeurs.

Jongeren nog jonger leren autorijden: ik weet het zo nog niet. Je hersenen zijn dan nog niet helemaal vergroeid en voor de wagen is toch een zekere maturiteit nodig.
Je hebt een punt wat betreft de ouderen, tel vanaf 70j. Ik en collega's merken dat vaak op de weg: ze begrijpen o.a. de aanwijzingen niet enz...
Vorig jaar nog bij een omleiding ging zo een dame de oprit van snelweg op en plots bedenkt ze zich dat ze fout zit. Het was gelukkig pas enkele meters de oprit en ze gooit hem zo in de achteruit. We waren bezig met om te leiden ivm wegwerken. Dus ik leg alles stil en collega heeft ze de goede kant uit geleid. Ook onze coördinator bij de politie is die mening toegedaan zeker voor de tachtigers, uitzondering daar ge laten. Maar je moet het per persoon bekijken.
pdm is offline   Met citaat antwoorden