Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Lemeire
Ik heb dit even nagekeken, voor zover mijn opinie hier onafhankelijk is. De link behandelt enkel een bijtende discussie tussen de twee kampen betreffende het verband tussen zonne-activiteit en het temperatuursverloop. Volgens Klein Licht, niet volgens Descartes, zou de zonne-activiteit tijdens de MWP moeten wijzen op een koudegolf (indien de theorie geponeerd door Descartes correct is - Klein Licht is natuurlijk tegen de theorie).
Zelfs als de theorie van Descartes fout is, is dat nog wat anders dan het ontkennen van de MWP periode. En aangezien het hier gaat om een toch wel zeer vreemde kronkel in de redenering, is de vraag of dit uit slechte wil wordt beweerd niet uit de lucht gegrepen. In ieder geval draait zo'n discussie op niets uit.
|
Wat u "mijn" theorie noemt komt er op neer dat de koude perioden van het Maunder Minimum en het Dalton Minimum blijken samen te vallen met perioden (> 50 jaar) van herhaalde (écht) lage minima in de zonneactiviteit. Ik vermeld ook duidelijk dat er niet echt een soortgelijk verband te vinden is tussen hoge maxima en warmere perioden.
Dat we thans weer op weg zijn naar zo'n minimum kan op dit ogenblik niet hard gemaakt worden, maar het heeft er wel de schijn van. Net zoals alles wat de IPCC-wetenschappers tot nog toe poneerden ook alleen maar onvervulde schijn blijkt.