Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80
Ik wist niet dat het bij Niet-Hollanders in Nederland zo gevoelig lag...
|
Denk dat veel Belgen wel meer een onderscheid zullen maken tussen boven de rivieren (Hollanders) en de zuidelijke provincies Brabant en Limburg
Voor provincies boven de rivieren geldt dit daarentegen evengoed.
Bijvoorbeeld een Drent of een Groninger, maar vooral bij een Fries is wel het laatste waar men mee aan moet komen hen betitelen als Hollander.
Zwart wilt gesteld is dit net zoiets als een Vlaming betitelen als een Waal.
Tegenover buitenlanders doet men er niet moeilijk over, teveel moeite en te moeilijk om uit te leggen.
Ten opzichte van Belgen kan dit daarentegen nog wel eens anders zijn. Het kan, afhankelijk van de bedoeling of formulering, opgevat worden als een belediging voor bijv. een Groninger of een Fries.
Men gaat er vanuit dat in België men zich ervan bewust is dat ze beslist geen Hollanders zijn, op Noord en Zuid Holland na, maar Nederlanders.
Een gevoel als identiteit ligt bij de Hollander nogal aan de tamelijk lage kant vergeleken met andere provincies (mijn indruk). Maar hij zou kunnen reageren als:
Hollanders zijn "alleen wij" en
niet de rest van dat zooitje aan provincies.
Het lijkt pas te gaan bij Nederlanders/Hollanders wanneer in contact met Belgen. Veelal ziet men Nederlanders zich aanpassen in discussies en de term Hollanders maar gebruiken, wat ik zelf ook vaak wel doe.
Waarom slaan ze soms om en komen opeens in verzet? Mijns inziens wanneer ze het gevoel gaan krijgen dat de terminologie Hollander wordt gebruikt om olie op het vuur te gooien, dan wel het op hen overkomt dat de term beledigend bedoeld is. Dat pikt tie niet en gaat op z'n achterste benen staan, hij is een Nederlander. Fries, Groninger of Limburger, maar zeer zeker geen Hollander.
Trotse Nederlander, maar trotse Hollander zal men dan ook zeer zelden horen gebruiken.
Zoals Cato aangaf, Vlamingen noemt hij evenmin Walen of Brusselaars.
Volg vrijwel elke dag zowel het Nederlandse als wel het Belgische nieuws, maar België blijft moeilijk te begrijpen. Omgekeerd zal daarentegen Nederland evengoed denk ik niet altijd gemakkelijk te begrijpen zijn.