Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2014, 23:49   #201
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Dat domme argument werd al ettelijke keren ontkracht: de Belgische omwenteling was een revolutie, geen pervers separatisme, geen centennationalisme maar een diepliggende en algemene incompatibiliteit tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden.
Inkompatibiliteit, laat me niet lachen; het was nu net de perfekte ekonomische match tussen een handelsnatie van het noorden en een prille industriële regio in het zuiden.
De synergetische effekten daarvan gingen spijtig genoeg verloren in 1830.

Citaat:
De geschiedenis verkrachten om clichés te staven is nog een van de typische nationalistische trekjes.
De Revolutie van 1830 laat weer eens zien hoe plooibaar de geschiedenis is. En hoe sommigen met enige volharding en kwade trouw hun eigen les uit het verleden trekken.
Of is het nu net Uw soort die dat schoentje past ?
Citaat:
(P.S.Welke taal hadden de eerste regeringleiders moeten spreken in 1830? West-Vlaams, Antwaaaarps, Limburgs? Er bestond toen geen standaard Nederlands!)
De geschiedenis van het standaardnederlands vangt aan in de middeleeuwen. Natuurlijk bestond die in 1830. Of waren toen alle Vlaamse kranten in de zuidelijke Nederlanden in het dialekt geschreven....?
Het volstaat trouwens van de literaire werken uit die tijd van noord en zuid te vergelijken om vast te stellen dat die verschillen niet veel groter zijn dan nu, wat uw geliefde bron de Freie Universität uit Berlin ook moge beweren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 januari 2014 om 00:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden