Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Citaat:
Het is één van de politiek correcte memes die ons voortdurend opgedrongen worden, als zouden wij hier leven in een bestuursvorm die zo democratisch is als maar mogelijk, terwijl er hier in België nog steeds geen rechtsreekse inspraak van het volk is. We worden enkel verplicht onze voogden te kiezen op basis van een amalgaam aan programmapunten, zonder dat we controle hebben op het al dan niet uitvoeren ervan. Een pure particratie waarbij een zelfverklaarde politieke elite vol minachting tegenover het kiesvee ongestoord en quasi controleloos haar eigen agenda uitvoert.
|
dat is me ook al opgevallen: ga naar het forum Politiek Binnenland en iedereen verdringt elkaar om te roepen dat België een (al dan niet extreem-linkse) dictatuur is, dat alle politici corrupt zijn, ze niet naar het volk luisteren en het land naar de knoppen is. Maar ga dan eens naar Politiek Internationaal, en daar is België plots het van het, het toppunt der democratie, het eindpunt der menselijke beschaving, de perfectie zelve.
Begrijpe wie kan.
|
Dat zult u mij alvast niet horen zeggen: België is veeleer een particratie of semi-democratie. Het land van verzuiling, politieke benoemingen en corruptie. Op wereldschaal valt dat allemaal zeer goed mee, maar in verhouding tot andere democratische landen komt België er minder positief uit.
Anderzijds behoort België tot één van de welvarendste landen ter wereld. Onderwijs en gezondheidszorg zijn er kwalitatief hoogstaand. Voor wat betreft het respecteren van de mensenrechten staan wij ook aan de top. Wat niet wil zeggen dat het allemaal wel beter kan. Ten slotte: in het land der blinden is éénoog koning.
De ene democratie is de andere niet, ieder houdt er zijn eigen kiessysteem op na: Zo is het Amerikaans kiessysteem zeer inefficiënt gebleken. Doet dit echter afbreuk aan het democratisch principe? Of zegt dit meer over de slechte organisatie/uitvoering ervan?
Ten slotte sluit ik me aan bij enkele uitspraken van Winston Churchill:
"Het beste argument tegen democratie is een conversatie van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde"
Of ook:
"Democratie is niet het beste systeem, maar wel het minst slechte systeem"
Deze is niet van Churchill:
"Perfect is het natuurlijk niet, democratie, maar wel "the next best thing" en perfectionisme is een perversie in veel opzichten."