Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2014, 20:01   #93
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Als je de geschiedenis van de mens bekijkt, dan heeft die aardig wat problemen veroorzaakt, maar ook weer opgelost. Kijk naar al wat er aan voorspellingen (niet) is uitgekomen: de honger in de wereld is relatief gedaald. Er is nog steeds een overschot aan voedsel, ondanks de exponentieel toegenomen bevolking en ondanks alle voorspellingen van de doemdenkers van 30-40 jaar geleden en van vandaag. Niet dat iedereen nu voldoende voedsel heeft, maar dat is meer een kwestie van eerlijke verdeling en oorlogen dan van beschikbaarheid.

Zo ging en gaat het ook met grondstoffen en energie. Peak oil (en vooral peak gas) is weer voor generaties naar achter geschoven. Als CO2 niet het satanische gas is als beweerd, dan is er ook geen enkele reden om de armsten onder ons te laten sterven van de kou omdat ze de rekening niet meer kunnen betalen...

Mogelijk ben ik (te) optimistisch, maar ik heb in mijn leven waarschijnlijk al te veel vreselijke rampscenario's gelezen die nooit uitkwamen...
Het grote verschil is dat er in 1950 2.5 miljard mensen waren en we naar 9 miljard gaan in 2050. Dat is iets dat nog nooit is voorgekomen in de hele geschiedenis van de planeet. Hoe groter de massa, hoe meer oncontroleerbaar die wordt.

U spreekt van voldoende voedsel … maar ook van oneerlijke verdeling en oorlogen.
U spreekt ervan van dat peak oil naar achter werd geschoven … maar vermeld niet dat men daarvoor meer en meer risicovolle methodes moet aanwenden zoals offshore boringen die op zich al tikkende tijdbommen zijn ( Golf van Mexico anyone?).

In een ideale wereld kan het allemaal wel, helaas is dat de realiteit niet. Mensen zijn beneveld van de gedachte om zoveel mogelijk geld te vergaren in de korst mogelijke tijd en ontzien daarvoor niets of niemand. Drugs verkopen, prostitutie, moorden, oorlogen, fraude, vervuiling, uitmoorden van bedreigde diersoorten, bedrijven die de vooruitgang afblokken om hun bedrijfswinst veilig te stellen… zijn dingen die zullen blijven bestaan en de vooruitgang (ver)hinderen.

Misschien zou een ander systeem dan “het ongebreideld geld verdienen” soelaas kunnen brengen, maar in de huidige realiteit zie ik het allerminst een rooskleurig toekomstbeeld.