Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Dan toch ook goed nieuws voor het milieu.
Schauvliege ziet er op de foto wat minder gezond uit ...
|
Citaat:
Uit het rapport voor 2012 blijkt dat de concentraties van de meeste luchtvervuilende stoffen de voorbije jaren stelselmatig dalen. Wat fijn stof betreft, halen alle meetstations in Vlaanderen de jaargrenswaarde van 40 µg/m³ voor PM10. Wel is het zo dat in 4 van de 35 meetstations de dagconcentratie van 50 µg/m³ op te veel dagen (meer dan 35 dagen) wordt overschreden. Toch is ook dat een verbetering tegenover 2011 toen er nog overschrijdingen waren in 17 meetstations.
|
PM10 is de verkeerde maat voor fijnstof, al jaren volledig achterhaald, totaal nietszeggend.
Dieselvoertuigen stoten
vooral PM 0,1 of UFP (100 nanometer) uit, dat is honderdmaal kleiner. (zie grafiek onderaan)
80 % van de personenwagenkms in Belgie worden door dieselwagens afgelegd, tel daarbij nog de vrachtwagens en bussen op diesel.
Citaat:
PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).
Het is bekend dat gezondheidsschade vooral optreedt door de kleinere fractie van de deeltjesgrootteverdeling: de PM2.5. Deze deeltjes dringen het diepst door in de longen en richten de meeste schade aan. Deze fractie wordt ook voor een groter deel door mensen veroorzaakt, vooral door wegverkeer en scheepvaart. Doorgaans wordt echter de PM10 gemeten, omdat dat eenvoudiger is en omdat zo historische reeksen met elkaar te vergelijken zijn. Bovendien worden de gemeten waarden gebruikt in modellen die uiteindelijk de concentraties vaststellen. Wanneer je de massa van een monster PM10 bepaalt, wat op zich al gepaard gaat met een hoge onzekerheidsmarge[13], meet je voor ongeveer een derde deel hoeveel grote deeltjes (tussen de 2,5 en 10 micrometer) in die fractie zitten: immers het gewicht van de deeltjes is evenredig met de derde macht van hun grootte (zie inhoud). PM10 is dus niet een heel goede maat. Het effect van stoffilters en verbeterd motormanagement is dat de massa PM10 afneemt en ook de massa PM2.5, maar dat de fractie van de allerkleinste deeltjes toeneemt (deeltjes kleiner dan 100 nanometer). Er kan dus een verschuiving van het deeltjesspectrum optreden naar de allerkleinste deeltjes bij schone motoren, waardoor de massa weliswaar afneemt - ook voor PM2.5 - maar het aantal deeltjes onder 100 nanometer toeneemt. Dit verschijnsel is in 2011 ook door metingen bevestigd.[14] Deze ultrafijne deeltjes deponeren makkelijker in de longen: het aantal gedeponeerde deeltjes kan daar dus toenemen terwijl de gedeponeerde massa afneemt.
De EU richtlijn luchtkwaliteit 2008 bevat voor eerst grens- en streefwaarden voor PM2,5. De grenswaarde voor de jaargemiddelde PM2,5-concentratie is 25 µg/m3 vanaf 2015. Huidige concentraties van PM2,5 lopen in België en Nederland uiteen van 13 µg/m3 tot meer dan 30 µg/m3 in drukke straten. De richtlijn bevat ook een mechanisme dat beoogt om de gemiddelde stadsachtergrondconcentratie PM2,5 terug te dringen.[15]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
|
Dat stoten dieselvoertuigen uit: (alles links van die 100 nanometer is UFP of PM 0,1
http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...Dieselru.C3.9F
meestal politieke blabla dus. Het aandeel dieelpersonenwagens van het wagenpark is in 2013 nog steeds stijgende. De Lijn heeft onlangs nog 255 nieuwe dieselbussen aangekocht.
http://www.delijn.be/nieuws/De_Lijn_...uwe_bussen.htm
MIVB koopt ook 172 dieselbussen
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...n-bij-mercedes
.
btw hoeveel dagen met inversieweer waren er in 2012 tov 2011 ?