Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, die negeer ik helemaal niet. Alleen heffen die regels geenszins het recht van de fietsers op naast elkaar te rijden in de BB.
|
Dat mogen ze ook zolang ze het verkeer niet
moedwillig blijven hinderen.
Dus maken ze wel duidelijk dat een bestuurder het verkeer niet mag hinderen, nog eens je moet alle verkeersregels achten !
Dat mogelijk hinderen lees je zelfs expliciet in hetzelfde artikel - ook tussen de regels -.
Citaat:
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.
De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
Wanneer bromfietsers de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
|
Citaat:
't Lijkt dat u die interpretatie naar voorschuift.
|
Voor een alomvattende interpretatie kan alleen het Hof van Cassatie duidelijk beslissen, maar zo´n geval is daar blijkbaar nog niet voorgekomen.
Als ik een lange vrachtwagen of bus inhaal moet ik me ook aan de snelheidsberperkingen houden, alhoewel de inhaalregel zegt dat ik op zeer korte tijd moet inhalen. Dus ik moet zelfs overmacht voorzien.