Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bart4
Ik bedoel met democratie volksheerschappij. Het volk heerst, dus niet een minderheid of een meerderheid....
|
Ik denk dat jij hier de ideale vrije markt aan 't beschrijven bent...
Citaat:
Ik denk dat het recht van de sterkste niet geld wanneer je ervoor zorgt dat er een goede rechtsbedeling en bescherming van de zwakkeren bestaat.
|
Inderdaad, de basisfunctie van de "nachtwakerstaat". Het recht van de sterkste is onvermijdelijk, maar de nachtwakerstaat is "de sterkste" en kan dus zelf nieuwe regels bepalen, als "sterkste". Maw, aangezien het recht van de sterkste onvermijdelijk is, want een natuurlijke basiswet, heb je een "sterkste" nodig om als emerging structure iets anders doen te verschijnen.
En van de slag zit je met het probleem dat je een "sterkste" hebt, wat een gevaarlijke entiteit is. Maar zonder die "sterkste" kan je geen andere regels specifieren dan het recht van de sterkste.
Citaat:
De mens wil in eerste instantie overleven en dan gelukkig zijn. Egoïsme ondersteunt niet noodzakelijk deze doelstellingen omdat de mens ook een collectief dier is. Door die collectiviteit heeft hij kunnen overleven. Bij andere diersoorten tref je dat ook aan en die verscheuren of doden elkaar niet.
|
Het feit dat de mens een sociaal dier is, onderdoet niks aan het gegeven dat het een perfect normaal egoistisch individu is. Sociale dieren zijn gewoon dieren die de capaciteit hebben tot onderwerpen van soortgenoten aan hun WIL, in tegenstelling tot solitaire dieren die de kunst niet bezitten om soortgenoten te onderwerpen (of zich als onderworpene gaan te gedragen).
Maw, de techniek is anders, en subtieler, maar de bedoeling is altijd om eigen voordeel te bekomen. Solitaire dieren doen dat "op hun eentje" door gebruik te maken van geweld, sociale dieren doen dat subtieler, door te spelen op onderwerping van soortgenoten in het kader van complexere sociale allianties. Het is een efficientere manier van zijn voordeel te bekomen: bendevorming, intimidatie, uitsluiting, ... Veel complexer en vaak efficienter dan gewoon individueel de spieren te laten rollen.
Citaat:
Door overbevolking heeft het uitbreiden van territorium geleid tot zeer destructieve oorlogen en genocides.
|
Dat had in de oudheid niks met "overbevolking" te maken, maar enkel maar met de drang van de heersers om nog meer te heersen en te bekomen.
Citaat:
Het is misschien daarom dat de meeste mensen slaafs aannemen wat hen wordt wijsgemaakt. De gevolgen van indoctrinatie en propaganda steunen op de angsten en andere primitieve emoties van mensen. Misschien is dat zelfs deel gaan uitmaken van het DNA en is er een 'verstoring' nodig om geen werkslaaf te worden.
|
Nee, dat is precies wat het inhoudt om een "sociaal dier" te zijn, namelijk de capaciteit om zich te onderwerpen aan de dominanten. Zoals honden sociale dieren zijn en zich onderwerpen aan hun meester, en katten dat niet zijn, en zich helemaal niet laten onderwerpen maar gewoon hun goesting doen.
Citaat:
Ik denk dan ook dat stemmen geen zin heeft in een volksheerschappij. Iedereen is daarin zijn/haar eigen baas. Door een beurtrolsysteem worden sommige processen zoals recht spreken en verdediging van het territorium en uiteraard het beheer van dat beurtrollensysteem op een 'natuurlijke' wijze uitgevoerd. De vraag is zelfs of mensen nog crimineel gedrag gaan vertonen als ze beseffen dat we even goed in een economie kunnen leven die gebaseerd is op ongelimiteerde, natuurlijke hulpbronnen.
|
Dat is inderdaad de ideale vrije markt. Wat je als "staat" beschrijft is de ideale nachtwakerstaat, die geweld belet, en die rechtspraak doet op basis van wederzijds onderschreven contracten, en leefregels waar iedereen het mee eens was.
Citaat:
Door met meerderheden en minderheden te werken, maak je uiteraard altijd een deel van de bevolking ongelukkig. Dat moeten we dus al zeker afschaffen.
|
We zijn het perfect eens: vandaar dat ik het over een "95%" meerderheid heb: enkel maar als eigenlijk iedereen akkoord is met een zekere leefregel, wordt die wet.
Maar het is niet realiseerbaar, omdat de macht die nodig is om de nachtwakerstaat te realiseren, tevens misbruikt zal worden door zij die het besturen (of dat nu beurtrol is, of verkozen, of erfelijk, of weet ik veel) om zich voordelen toe te eigenen door "wetten" af te kondigen die hen voordelig zijn. En we zijn weer vertrokken.
Citaat:
Er zijn reeds regels die de moeite waard zijn om mee te starten. Ze worden waarschijnlijk al tienduizenden jaren overgeleverd en vormen de basis van onze ethiek. "Gij zult niet doden" is een van die regels.
|
Juist. Dat is wat ik bedoel met de regels die 95% van de bevolking wil onderschrijven. (er zullen altijd wel een paar rare kwieten rondlopen die met niks akkoord gaan, dus 100% is niet mogelijk).
Maar nog eens, gelijk welk systeem er is om iemand laten te "besturen", de macht toegekend aan die bestuurder(s) zal altijd misbruikt worden om die bestuurders voordelen laten te bekomen die ze niet op vrijwillige basis konden bekomen (corruptie dus). Het is onvermijdelijk, want het is de natuur zelf van onze sociale diersoort.