Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2014, 19:12   #38
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Moordpartijen aanrichten louter en alleen "in naam van het atheisme" is onzin. De clerus onder diverse revoluties werd vermoord omdat ze meeheulde met de heersende regimes. Het waren tegenstanders van de revoluties en als dusdanig werden ze een kopje kleiner gemaakt. Net zoals de adel, grootgrondbezitters en andere opponenten werden aangepakt.Neen, dat is niet enkel mijn argument. Dat is wat jij ervan maakt. En wat die Septembermoorden betreft (begaan door een opgezweepte hysterische massa), nog niet ééns 1/4 van het totale aantal doden waren lid van de clerus.
Het gaat niet over de adel en grootgrondbezitters, het gaat over het aspect religie en irrelegie. De Soviet-unie pakten bv. ook fabriekseigenaars aan, wilt dat zeggen dat atheïme plots geen centraal aspect van hun ideologie is? Ik geef ten minste toe dat geloof inderdaad gebruikt en misbruikt kan worden voor misdaden, jij vertoont daarentegen het apologetisch gedrag dat gelovigen hierin deze draad verweten wordt.

Nog niet eens 1/4. Ja, de Franse Revolutie had nogal eens dat effect, dat ze een 'grove borstel' gebruikten. Ik veronderstel dat ze dus ook niet echt anti-adel waren, want waarschijnlijk was niet eens 1/4 van de mensen die de guillotine zagen verdediger van de adel.
Citaat:
"Moorden vanuit een militante atheïstische ideologie". Te belachelijk voor woorden. Atheïsme is niet ééns een ideologie.
Dat is het wel, zoals atheïsten en hun organisaties, als de twee die ik vermeld heb, aantonen. Wil je een modern voorbeeld? zoek Atheism + eens op. Je vind wel degelijk een hoop voorbeelden van mensen en groepen die atheïsme als ideologie beleven.
Citaat:
Atheïsme kun je om het even waar in het politieke spectrum terugvinden.
En dan?
Citaat:
Waar haal jij die onzin vandaan? Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen?Jouw selectiviteit terzake is vrij begrijpelijk. Zonder die selectie zou jouw theorietje namelijk ineenzakken als een pudding.Waarmee je dus bevestigt wat ik al eerder schreef. Stalin tolereerde de Orthodoxe Kerk (zo lang ze maar in de pas liepen). Ze werden pas een kopje kleiner gemaakt toen hij ze als een gevaar voor zijn alleenheerschappij zag. Leer toch eens het onderscheid maken, zeg.Een totaal gebrek aan religie en moraalsleer, hé? Met als gevolg...
Theorie, niks te theorie. De geschiedenis, vooral de recente, staat bol van massamoorden gemotiveerd door atheïsme. Feit.
Schattingen van ten minste 12 miljoen doden in de Soviet Unie omwille van hun geloof, dat noem jij 'tolereerde'?
Citaat:
Aha, je bent er dus zo eentje. Eentje die meent dat atheïsten over geen moraal kunnen beschikken wegens afwezigheid van geloof in één of andere goddelijke entiteit.
Neen, lees opnieuw. Ik zeg nergens dat atheïsten niet moreel kunnen zijn. Ik zeg dat atheïsme geen moraliteit aanbied, en dat daarom de gruwelijkste slachtpartijen en inhumane regimes niet te vermijden zijn als van atheïsme een agendapunt gemaakt word, zoals bijv. communisme doet.
Citaat:
Ik heb je blijkbaar schromelijk overschat.
U heeft vooral schromelijk verkeerd gelezen. Of ben schromelijk intellectueel oneerlijk, dat kan ook.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 januari 2014 om 19:15.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden