Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2014, 16:13   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ongeveer voor elke studie die "bevestigt" dat snelheidslimieten geen directe invloed hebben op ongevallen, is er een die het tegendeel bevestigt...
Awel sé nu ben ik eens benieuwd geef eens 1 link of bron van zo´n studie als je van elke studie spreekt die het tegendeel kan "bevestigen".

Ik heb betreffende studies al klaar.
Ik geef je alvast eentje en p/c van stukje tekst, dus weerleg me met "jouw studie" deze tekst in het blauw:

page 11 t.e.m. 15 er zullen nog meer namen in te vinden zijn:
Citaat:
2 . C O N C E P T U E E L K A D E R

McCarthy (1998: 280-281) behandelt de conceptuele relatie tussen snelheidslimiet en verkeersveiligheid. De aard van deze relatie problematiseert de mogelijke effecten van een verlaging van de snelheidslimiet op het aantal en de ernst van de ongevallen. In de volgende paragrafen wordt deze conceptuele relatie uiteengezet en de nodige conclusies getrokken in functie van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op wegen in Vlaanderen.

2.1 De relatie snelheidslimiet – verkeersonveiligheid

Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is
. Het basismechanisme van deze relatie vindt men centraal in onderstaand conceptueel schema en is samengesteld uit twee enigszins afzonderlijke relaties. (McCarthy, 1998:280-281). Ten eerste zal de snelheidslimiet verschillende bestuurders beïnvloeden in hun keuze van werkelijke snelheid. (1) Deze keuzes resulteren in de verdeling van snelheid op een bepaald wegsegment. Ten tweede zal deze verdeling van snelheid mede bepalend zijn voor het aantal en de ernst van de ongevallen. (2) Snelheidslimiet, snelheid en verdeling van de snelheid en aantal en ernst van de ongevallen zijn de endogene factoren in deze relatie. [...]

page 15:

2.2.3 Methodologische aspecten

Methodologisch is het niet evident om de effecten van de snelheidslimiet op de verkeersveiligheid te isoleren. Er zijn zowel voor-en-na studies als cross-sectionele onderzoeken te vinden. Mc Carthy (1998:350-351) vermeldt dat de keuze van methodologie in grote mate afhankelijk is van de beschikbare data. Beide soorten onderzoek wordt gecompliceerd door de heterogeniteit van de verschillende factoren die een rol spelen en de beschikbare data.
De resultaten van de studies naar de rol van snelheidslimieten moeten dan ook steeds met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd worden en zijn moeilijk vergelijkbaar gezien de beschikbare data zelden de mogelijkheid bieden om de invloed van alle factoren die een rol spelen te controleren.


http://www.steunpuntverkeersveilighe...RA-2004-29.pdf
Ik heb nog meer studies die hetzefde schrijven of op dezelfde literatuur baseren. Uit ander topic.
Citaat:
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).
Ik ben dus in verwachting naar jouw bronnen die het tegendeel over "een snelheidslimiet" zeggen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 januari 2014 om 16:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden