Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2014, 13:54   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...zondheid.dhtml

Uit onderzoek blijkt dat liefst 20 procent van de schadelijke emissies in het verkeer afkomstig is van het remmen. "Het koper in de remschijven slijt af en komt in de lucht terecht", zegt Tim Nawrot, milieu-*epidemioloog aan de UHasselt. "Het gaat om *grotere partikels dan het fijn stof afkomstig van uitlaatgassen, maar ze zijn even zeer schadelijk."
Maar dat is toch al lang geweten.

Milieustudies spreken altijd van uitlaat-emissies en niet-uitlaat-emissies.

Hier vind je in fig 1 page 3 een duidelijke balkengrafiek FIJNSTOF per personenkilometer:
Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
Gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer

fijn stof niet uitlaat
fijn stof uitlaat

Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen berekeningen)
Waaruit globaal blijkt dat het openbaar vervoer (bus zeker , zelfs trein niet-uitlaat ...) fijnstofvervuilender is als de benzineauto zelfs per personenkilometer !
Maar dat mag men niet aan de grote klok hangen foei !
En de benzineauto betaald het meeste accijns en belastingen van alle motorvoertuigen... Oh die groene hypocriete zeveraars toch met hun CO2 vlaggetje zwaaiend.

De overstap van de benzineauto naar het openbaar vervoer is zelfs nadelig voor het milieu als je de grafieken goed bekijkt op page 3 van die studie.

Qua roetfilterblabla voor de dieselmotor is die oude studie ondertussen achterhaald (PM 0,1 metingen begonnen pas in 2011), ook een roetfilter doet nauwelijks iets af aan het giftig ultrafijn fijnstof = roetdeeltjes kleiner als 100 nanometer (PM 0,1) uit de uitlaat (vooral diesels vanaf euronorm 3), het is de kleinheid en het aantal dat de schadelijkheid bepaald en niet zozeer de massa (PM 10 is een nietszeggende totaal verkeerde maat).

Ook opmerkelijk is dat de CNG-bus er heel goed uitkomt qua fijnstof ( beter als de benzineauto ) en wat doet achterlijk Belgie ? Dieselbussen aankopen !
En voor de CNG auto´s meer populair te maken doet de overheid ook nougabollen (veel te weinig CNG-tankmogelijkheden)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2014 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden