Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
Marie doet dan wel graag openbaringen, maar optellen is haar sterkste punt niet. Ze schijnt niet helemaal te beseffen dat de laatste staatshervorming wel degelijk door een grote meerderheid goedkeuring kreeg. CD&V, O-VLD, SP.A, Groen, MR, PS, CDH en Ecolo keurden dat goed. Enkel n-va , het blok en en de twee éénmanspartijen LDD en PP stemden tegen. Op 150 zetels in totaal haalden de ja stemmers 109 zetels en de tegen stemmers 41.
Voor ons Marie is dat geen meerderheid...
edit : vlijmscherp wijst mij er terecht op dat FDF ook tegen stemde. De grafiek spreekt nog over 18 zetels voor MR maar dat was ten tijde van het kartel. Nu zijn dat er nog 15 alleen voor hen. Het algemeen totaal moet dus op 106 komen in plaats van 109
De eindconclusie blijft echter wel dezelfde : een zeer ruime meerderheid algemeen, en ook per landsdeel.

|
Kleine kanttekening toch, alhoewel klein.....
Ik heb die tabel hier ook staan op de pC, zeer leerijk.
Sta me toe om te zeggen dat 48 op 88 zetels
GEEN ruime meerderheid is voor een landsdeel !
48 op 88 zetels 54,5 % (4 partijen tov van 3 partijen, u noteert dat één van die 3 partijen ook de grootste partij van dit landsdeel is en ook de grootste is van het ganse land )
61 op 62 zetels 98,4 % (4 partijen tov van 1 partij)
In het ene landsdeel is dat met de hakken over de sloot zoals men bij ons hier zegt...
Wat betreft het andere landsdeel......stalinistische scores ........
Waar zit het verschil tussen die landsdelen ?........