Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Een tijd geleden heb ik veel met leraren gesproken en uiteindelijk is het systeem zo dat er een voldoende aantal leerlingen "moeten" doorgaan of de leraar wordt als "ongeschikt" verwijderd. En leraars willen ook hun job niet kwijt voor een onbenul...die schuiven ze door naar de volgende.
In zulk systeem oogst je wat voor u gezaaid is.
Ieder jaar opnieuw schuiven leerlingen door die feitelijk ongeschikt zijn. Naarmate de jaren verstrijken worden ze zelfs talrijker in aantal.
Het is dan ook niet minder dan normaal dat men dan in de hoogste klassen totaal ongeschikte leerlingen te verwerken krijgt.
70% heeft dus echt totaal nul op hun examen...dat moet je bijna expres doen of echt totaal ongeschikt zijn.
De waarheid is wel dat wanneer de leraars echt vol zouden mogen gaan en idd een degelijk contract zouden hebben...de leerlingen met een luizenkam zouden afvallen.
Ik heb het al vaak herhaald dat scholen commerciële commerce is en studenten clientèle hiervan.
En zolang studenten dat niet begrijpen en blijven vasthouden aan hun fetisj van diploma's zal dat niet veranderen.
|
Over dat geval van die Gentse studenten ga ik hier nu niet meer dieper op in, daar geraken we toch niet uit.
Voor het overige heeft u uiteraard wel wat punten. Ik kan zelf getuigen dat het niet in dank wordt afgenomen als je een te moeilijk examen afneemt en de studenten 'te lage' quoteringen geeft. Dan word je al snel vies bekeken door de onderwijscommissie, want er is inderdaad een houding van cliëntelisme ontstaan in het onderwijs. Teveel studenten buizen zorgt overigens voor minder toelagen en werkingsmiddelen, dus je kan je wel inbeelden dat zulks nogal wat wrewel veroorzaakt. Als jonge niet-benoemde academicus sta je dan vrij machteloos, de anderen overrulen dat dan wel even en je riskeert niet aangenomen te worden - als er toch eens een zeldzaam plaatsje vrij komt - omdat je niet 'loyaal' genoeg bent tegenover het departement of de faculteit. Ook met de studentenevaluaties wordt tegenwoordig soms overdreven veel rekening gehouden in de beoordeling van een docent. Er is echter nauwelijks controle op de invulling van die evaluaties en vaak betreft het hier een loutere populariteitspoll. Als een aantal studenten een 'pik' op je hebben dan krijg je van hen al een slechte evaluatie, hoe goed je ook kan lesgeven. En het universitaire beleid laat daar steeds meer zijn oren naar hangen, onder het mom van de studentenparticipatie en de 'democratisering'.
In deze zin ben ik het dus wel met je analyse grotendeels eens. Dat van die studenten architectuur laten we dan maar even buiten beschouwing.