Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door che20
Mja, je haalt nu wel alles wat ooit door iemand als potentieel probleem is benoemd erbij. Iets kritischer mag ook. En het valt me op dat je alleen negatieve dingen noemt, terwijl er ook zo ongelooflijk veel positieve dingen zijn. Voor een goede balans moet je die ook meenemen. En niet alleen daarvoor: ook voor je eigen gemoedstoestand is het prettig. Met een wat evenwichtiger blik is het leven veel aangenamer.
|
Je zegt dat je wil bedolven worden onder argumenten maar als ik je er dan een aantal geef krijg ik onder meer onderstaande quote van jou.
Citaat:
het valt me op dat je alleen negatieve dingen noemt, terwijl er ook zo ongelooflijk veel positieve dingen zijn. Voor een goede balans moet je die ook meenemen. En niet alleen daarvoor: ook voor je eigen gemoedstoestand is het prettig. Met een wat evenwichtiger blik is het leven veel aangenamer
|
Wie van ons beiden zou nu de meest evenwichtige blik hebben, het lijkt er sterk op dat je denkt dat jij dat bent
Je zegt onder argumenten te willen bedolven worden.
Ik heb de indruk dat ze ook meteen van je afglijden.
Dat is ook helemaal geen probleem maar vanuit mijn standpunt bekeken heeft het op die manier weinig zin om hier nog veel energie in te steken natuurlijk.
Je hebt duidelijk een standpunt ingenomen waar je voorlopig niet wil van afwijken, je volste recht trouwens.
Toch wil ik over het negatieve en positieve nog het volgende kwijt:
De lijst die ik aangaf is inderdaad niet positief.
Ik kan hier zonder problemen een lijst geven van positieve zaken die vele malen langer is dan diegene die negatief is.
Ik zie daar echter niet het nut van in.
Mijn beginpost draait immers net om het positieve: “OPTIMAAL aantal” weet je nog.
Optimaal in de zin van: 'streven naar de best mogelijke omstandigheden' (hoeveel positiever kan je wezen?)
Het is net door van het oam af te wijken dat je naar negativiteit (zoals in betreffende lijst) evolueert.
Als je namelijk nog eens de (negatieve) lijst onder ogen neemt en je stelt jezelf de vraag of al deze aangegeven problemen zullen verbeteren of verslechteren met enkele miljarden mensen erbij dan zal het resultaat voor al deze problemen negatief uitvallen.
Bvb toegepast op economische bootvluchtelingen; zullen er bijkomen of minder komen als we met 9 miljard zijn in plaats van met 7 miljard?
Stel die vraag gerust bij alle andere aangegeven problemen en probeer je voor te stellen of het de zaak gaat verbeteren of niet.
Het is net omdat ik het positieve dat er is wil behouden of versterken en het negatieve (de problemen) wil ten goede keren dat ik de aandacht wil blijven vestigen op het probleem dat zich stelt en dat zeker niet vanzelf zal verdwijnen door naar een uitsluitend goed-nieuws show te kijken of de zaak te negeren.