Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2014, 09:32   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Lumumba zou het graag nog kunnen horen dat Boudewijn niks aan de Krijgsmacht had te zeggen.....
Mobutu....je weet wel diegene die eerst plechtig beloofde dat de Belgen die bleven of terug gingen niks zou gebeuren, maar hen dan achter de schermen als chantagemiddel gebruikte als er in België iets te indiscreet over zijn corruptie werd bericht.....
En uit persoonlijke ervaringen met oud-kolonialen weet ik dat die menselijke behandeling tot zo ver reikte als de COngolezen er profijt konden uit halen....de gebruikelijke uitzonderingen op de regel niet te na gesproken.
Lumumba werd door het westen gezien als een communist en aanhanger van de USSR. Veel indirecte onderzoeken wijzen het Belgische bestuur aan als de opdrachtgever voor de moord op hem.
Patrice Lumumba werd echter vermoord door de Katangezen, die zich wilde afscheiden van Congo en ook verschillende bloedige opstanden hebben uitgevoerd tegen Mobutu zijn overheersing.
Er zijn echter ook onderzoeken die uitwijzen dat de VS via de cia achter de moord zitten en Mobutu hielpen aan de macht te komen.

Mobutu was zelf slechts een officier in de Congolese krijgsmacht tijdens de onafhankelijksoorlog.
HIj was voor hem ook niet nuttig om de Belgen kwaad te berokken, hij was namelijk afhankelijk van de Amerikaanse hulp via Belgie en later ook van de Franse hulp.

Ik weet uit persoonlijke ervaringen van mijzelf hoe de Congolezen staat tegenover Blanken en vooral tegenover Belgen.
Ik ben daar namelijk meerdere malen geweest, als militair en als burger.
Ik heb daar Belgen gezien, die zelfs tijdens de opstand van 1978 in Katanga zich geen zorgen hoefde te maken voor de rebelen, ze werden zelfs door hen beschermd, terwijl andere direct werden opgepakt en werden vermoord.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden