Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2014, 17:49   #135
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Paulus was niet de enige prediker? Volgens zijn brieven waren er nog meer christelijke predikers, bovenal natuurlijk zijn leerling Timotheüs. Maar hebben die anderen iets toegevoegd aan de leer van Paulus? Hebben ze een duidelijk spoor achtergelaten? Dat dacht ik niet. U schijnt overigens niet te beseffen dat zonder de leer van Paulus het christendom niet zou hebben bestaan. Wonderlijk. In dat geval zouden wij misschien jood zijn of moslim beste system.

Goed gezegd. Misschien heeft Timotheüs, de godvruchtige 'leerling' van Paulus, na het jaar 70 diens geschriften bezorgd, of een flink aantal er van. Dat zou veel verklaren.
U maakt volgens mij weer dezelfde denkfout. U vertrekt weer van wat we weten over Paulus om te zeggen dat er nog andere predikers waren zoals Timotheus (of Barnabas, enz). Maar onafhankelijk van Paulus waren er nog vele andere predikers , te beginnen met de apostelen en diens volgelingen, enz, enz. Idem dito voor de geschriften.

Natuurlijk zou er een christendom bestaan hebben zonder Paulus. Een ietwat ander christendom wellicht, maar het is nog maar de vraag of dit nu zoveel anders zou geweest zijn. Paulus was gewoon een produkt van zijn tijd, en om nu maar één voorbeeld te noemen, zijn opvattingen over de vrouw was vrij algemeen in die tijd. Niks nieuws onder de zon.

Het christendom werd trouwens niet door Paulus gevormd, maar door het Griekse (filosofisch) denken. En dat was veel, véél later dan Paulus. Men moet eens af van dat (ééuwenlang) vooroordeel dat Paulus de stichter van het christendom zou zijn. Dit is gewoon onwaar. Ik zou bijna durven stellen: dat is kletspraat.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2014 om 18:00.
system is offline   Met citaat antwoorden