Je weet even goed als ik dat wanneer iemand thuiszorg nodig heeft dat ie niet op zoek zal gaan in de Gouden Gids om een verpleegkundige. In de meeste gevallen worden ze doorverwezen door de huisarts naar de traditionele en gekende organisaties of in een aantal gevallen naar een privé-thuisverpleegkundige, al dan niet voor een onofficiëel ''extraatje''. In veel gevallen is een thuisverpleegkundige trouwens vrouw- of dochter van een huisarts. In zeldzame gevallen speelt mond aan mond reclame een rol maar de meeste zorgbehoefigden zijn niet die mensen die reclame gaan maken bij andere mensen en verpleegkundigen mogen voor zover ik weet ook niet zelf reclame gaan maken. Hoe zouden ze dat ook doen. Deur aan deur vragen of mensen een thuisverpleegkundige nodig hebben? Advertenties plaatsen in het parochieblad? Nu, uiteraard zullen privé-thuisverpleegkundigen gaan naar diegene die het meeste opbrengen en het minste tijd vragen om de minder interessante gevallen over te laten aan anderen die niet mogen kiezen.
Verpleegkundigen van het Wit-Gele-Kruis of van de Bond-Moyson hebben identiek dezelfde diploma's als alle andere verpleegkundigen. Dat die van het WGK minder goed zijn dan anderen is dus gewoon zever. Daar zijn geen enkele aanwijzingen laat staan bewijzen voor. Er zijn uiteraard verschillen tussen verpleegkundigen maar die bestaan er ook in de privé.
Ik denk dat het efficiënter is om de administratie en boekhouding over te laten aan iemand die daarvoor gestudeerd heeft. Ik denk dat het efficiënter om de stocks bij te houden door iemand die daar voor gestudeerd heeft en niet aan een verpleegkundige. Die moet mensen verplegen en geen boekhoudertje en magazijniertje spelen. Dat is allemaal tijd dat je niet bezig bent met het verzorgen van patiënten. Zelfstandige verpleegkundigen beginnen zelfstandig omdat ze daar meer kunnen verdienen. Als dat niet het geval is keren ze quasi altijd terug. Nu tussen zelfstandige verpleegkundigen en anderen is de relatie meestal veel beter dan jij hier zit te schetsen.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 8 oktober 2004 om 19:15.
|