Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2014, 22:16   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Taalarmoede - o.a. de weerman/vrouw.

Liefhebbers van koetjes en kalfjes, tot mijn verbazing is er nog geen draad over taalarmoede. En dat is toch een euvel dat heel wat misverstanden, verwarring en ergernis veroorzaakt. Althans bij mij. Zelfs politici en universitair geschoolden kunnen zich buiten hun vakgebied nauwelijks nog verstaanbaar maken. Ik denk dat hun taalgevoel is afgestompt omdat ze niet van taal en literatuur houden en omdat ze menen dat ze zo eenvoudig mogelijk moeten praten.

Meldt hier alstublieft het meest storende taalgebruik in de media. Geen versprekingen of schrijffouten, maar foute formuleringen die wijzen op een verkeerde voorstelling van zaken of een onjuiste of onlogische denkwijze. Want ondoordacht taalgebruik leidt vaak tot een onjuiste voorstelling van zaken.

1) Waar ik mij al jaren aan stoor is de stuntelige taal van de Nederlandse weer-mannen en -vrouwen op de tv. Het meest storend vind ik dat ze het volk altijd willen verenigen als een eenheid die 'met het weer te maken heeft': "we hebben te maken met een depressie". Alsof de depressie een persoon is net als wij. Alsof wij op gelijke voet staan met 'het weer'. Een vreselijk voorbeeld:
Morgen hebben we alweer te maken met de kortste dag van het jaar! De winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond. https://twitter.com/weermanrobert/st...52483909292032
Bedoeld wordt: "Morgen is het de kortste dag van het jaar ...". Een neutrale constatering zonder persoonlijke interpretatie, maar de weerman gaat voor ons denken en manipuleert ons in een relatie met de winter.

De toelichting dat de winter begint om 18:11 op het noordelijk halfrond is van een deskundigheid waarvan ik steil achterover sla. De schrik slaat mij om het hart. "Mijn God, wat is ook al weer het noordelijk halfrond? Is er geen scheve evenaar, althans voor de zon in relatie met de helling van de aardas? En wanneer begint de winter dan op het zuidelijk halfrond?" Ik ben volkomen van de kaart.

Laatst gewijzigd door Piero : 22 februari 2014 om 22:40.
Piero is offline   Met citaat antwoorden