Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2014, 00:32   #112
abramis brama
Parlementslid

abramis brama's schermafbeelding

Standaard

Bizarre discussie. Met Stuyck deel ik de sympathie voor N-VA omwille van het Art.1 van hun grondbeginselen. Met Westdiep deel ik de mening over het onderwerp in deze topic. Engagementen aangegaan door een overheid, moeten gerespecteerd worden. Een overheid moet ... hoe noem je dat ? ... De Engelsen hebben er een mooi woord voor: the pinnacle... Een overheid moet een baken van rechtlijnigheid zijn. Een verpersoonlijking van betrouwbaarheid. Zoniet verliest ze alle legitimiteit. Het gaat niet op personeel te lokken met aantrekkelijke voorwaarden, om die voorwaarden naderhand in te slikken. Zoiets heet contractbreuk.

Ik volg Westdiep. Wanneer de consul de duim omlaag houdt, en de gladiator aldus het bevel geeft om de overwonnene af te maken, dan is niet de gladiator de moordenaar, maar wel de consul.

Het zijn dus de beleidmakende politici van de voorbije decennia die er verantwoordelijk voor zijn dat de pensioenen in de private sector te laag zijn, dat de belastingen én de loonlasten te hoog zijn, en dat de overheidsschuld niet voldoende werd afgebouwd. Zij verdienen steniging. In de plaats daarvan echter schijnen ze vrijuit te gaan. De truc die ze daarvoor gebruiken is zo oud als de straat : divide et impera, verdeel en heers. Zolang de werknemers en de ambtenaren onderling op elkaar zitten afgeven, blijven zij zelf netjes buiten het vizier.

Bizarre discussie dus. Temeer omdat ze danig opgeklopt wordt. Demonen verkondigt al jaren dat volgend jaar het laatste wordt.
Beweren dat er een scheet verkocht wordt als donderslag zou onrechtvaardig zijn. Er IS namelijk wel degelijk een probleem, in die zin dat de pensioenen in de private sector te laag zijn. Ik reken op de N-VA om daar een mouw aan te passen. Orde op zaken. Het overheidsapparaat afslanken. De uitgaven inperken (zonder daarbij contractbreuk te plegen). De veel te omvangrijke subsidiestromen die in dit land rijkelijk vloeien grondig doorlichten en herzien. Overbodige bestuursniveaus (het belgisch niveau en de provinciale niveaus) afschaffen. Fiscale achterpoortjes sluiten, want de belg is wereldkampioen belasting ontduiken (behalve de ambtenaren, die kúnnen niets ontduiken). Enz...
Enfin, er is dus wel een probleem met ons pensioenstelsel.
Alleen wordt dat probleem hier door bepaalde mensen dermate opgeblazen dat het potsierlijk wordt. Vreemd om te zien dat er bovendien ook nog andere mensen zijn die zich daar laten door meeslepen. Jaloezie is een raar beest.
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline   Met citaat antwoorden