Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2014, 21:22   #260
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zelfs voor Obamacare had 85% van de Amerikanen een uitgebreide ziekte- en hospitalisatieverzekering. Onder de 15% overblijvenden zaten dan nog veel zelfstandigen die er liever geen afsloten (in het slechtste geval moesten die dan een hypotheek op hun huis nemen voor een grote operatie).
Uw "minieme" bijdrage aan de ziekteverzekering is veel groter dan je denkt. De totale sociale zekerheid kost ongeveer 50% van je brutoloon (10% eigen inleg, 30% werkgeversbijdrage, 10% subsidiëring uit de personenbelasting plus uitzonderlijke bijdragen, en nog persoonlijke bijdrage en zorgverzekering). Iemand met een brutoloon van 3000€ betaalt zo elk jaar eigenlijk 20.000€ aan de RSZ. Wat perfect vergelijkbaar is met wat een Amerikaan betaalt aan ziekte en pensioenplan.
De levensverwachting van de Amerikanen is ook vergelijkbaar met die van de Belgen, zelfs wat hoger als je enkel de blanke bevolking zou tellen.
Het grootste probleem in USA is dat de gezondheidsverstrekking vreselijk inefficiënt verloopt.
verleden week een docu gezien,van hollywood, rijk en arm,als zelfs de welgestelden over hun familie in frankrijk bezig waren over het europees systeem ,dat het zo goed was ,heb ik toch mijn twijfels over je relaas,het zou er volgens mij moeten over gaan dat wanneer er slechte tijden aanbreken, je ook zou moeten kunnen terugvallen op steun,en ik denk dat afbraak van het systeem niet zo een goede zaak is,alleen word het volgens mij teveel gebruikt door hen die er niet toe hebben bijgedragen, en dan krijg je dat onevenwicht.