Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2014, 15:00   #11
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Altruïsme en egoïsme gelijk?
Volgens mij is er toch een onderscheid tussen het handelen van bvb een Adolf Hitler en een Mahatma Ghandi.

Als men bovenstaande termen niet kan gebruiken om vernoemde heren hun wezen te beschrijven dan is dat maar zo, dat moeten we maar nieuwe termen uitvinden.

Sommige mensen hebben een groot medevoelen met hun medemens, vaak zelfs met alle leven in het algemeen.

Sommigen hun bekommernis is enkel gericht op hun eigen lot of soms iets uitgebreider het lot van de groep waartoe ze menen te behoren.

Ik denk dat de meeste mensen beide vormen kennen, in alle mogelijke gradaties komen ze voor.

Je kan het leven zien als een weg zien die je aflegt.

Er zijn wegen doorheen jungles en woestijnen waar elke stap moeite en strijd vergt.
Er zijn wegen doorheen paradijselijke oorden waar elke stap geluk en verrukking brengt.

We zijn op een punt gekomen waar we zelf in grote mate kunnen gaan bepalen hoe onze leefwereld eruit moet gaan zien.

Ik hoop dat we de wijsheid vinden om de wereld te maken tot een plaats, die aan eenieder die geboren wordt, de kans biedt op een aangenaam en gelukkig leven.

Laatst gewijzigd door satiper : 1 maart 2014 om 15:03.
satiper is offline   Met citaat antwoorden