Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2004, 20:13   #36
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
Deze wereld heeft nood aan een gelijkwaardig bestaan van alle mensen en het kan niet dat de rijkdom en macht maar bij een kleine groep mensen blijft.
Waarom? Je kan misschien eens beginnen met een dergelijke radicale stelling te beargumenteren. Je kan immers onmogelijk veronderstellen dat iedereen het a priori eens is met een dergelijke stelling, mij lijkt het zelfs moreel noch uit praktische overweging wenselijk of laat staan noodzakelijk.

Sterker nog, ik vind een dergelijk zuiver egalitair samenlevingsmodel inferieur tegenover een systeem waarbij iedereens mogelijkheden tot op een zo hoog mogelijk niveau worden getild. Veel meer, dan een zuiver egalitair model, nastreefwaardig is dan ook een systeem waarbij de situatie van hij die zich in de slechtste positie bevindt zich in een betere situatie bevindt dan diegene die zich in eerder welk andere samenlevingsverband is de slechtste positie zou bevinden.
Het heeft met andere woorden geen enkele zin om de situatie van de meest slechtbedeelden een weinig - zo weinig dat het verwaarloosbaar is - te verbeteren wanneer daardoor de situatie van zij die zich hoger op de schaal bevinden merkbaar slechter wordt.

Citaat:
Ik besef natuurlijk ook dat de rijksten onder ons de macht stevig in handen houden en dat het dus zo goed als onmogelijk is om een soort gelijkheid tussen de mensen te brengen.
Gelijkheid tussen mensen is een onmogelijkheid om de heel eenvoudige reden dat mensen niet gelijk zijn.

Citaat:
Het kapitalisme ondermijnt de democratie dat vinden jullie toch ook of niet?
Welke democratie? En op welke wijze mag het kapitalisme dat dan wel doen?

Citaat:
Mijn keuze is dan zeer gemakkelijk waarom niet eens iets nieuw iets revolutionair een gelijkheidstaat.
Misschien omdat mensen niet gelijk zijn noch gelijk willen zijn?

Citaat:
Men zegt onderwijs is gratis maar probeer je kind maar eens als arbeider studies te laten volgen voor arts of advocaat????Studiebeurzen helpen maar toch blijft het een zeer dure zaak voor zulke gezinnen om hun kinderen zoiets te laten studeren.
Hoeveel bedraagt het inschrijvingsgeld voor een beursstudent? 80euro?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden