Ik heb eens uitgerekend wat dit zou betekenen voor het oppervlaktegebruik, waarmee ik zelfs geen rekening heb gehouden met vele soorten verliezen (bijvoorbeeld verliezen door energie-opslag), indien al onze energie uit hernieuwbare bronnen zou komen (zon, wind en bio).
Als we ervan uitgaan dat België vandaag in totaal 48 GW energie verbruikt (elektriciteit, verwarming, transport, ...), en we door spaarzaamheid maar de helft zullen gebruiken, en elke hernieuwbare bron 1/3 hiervan zal gebruiken, komen we tot 8 GW gemiddelde energieproductie per pijler.
Als we de cijfers van de producenten van windturbines mogen geloven (C-Power in dit geval), hebben we na enig uitrekenen 480 vierkante kilometer windpark (op zee) nodig voor deze 8 GW (zonder rekening te houden met de energiekost voor het bouwen en onderhouden van de windturbines).
Voor zonnecellen is de oppervlakte ongeveer gelijk: 400 vierkante kilometer goedgeplaatste PVC-cellen. Dat is 40 vierkante meter per burger, dus met alle daken vol zonnecellen te plaatsen komen we er niet.
Het is duidelijk dat dit scenario volledig onhaalbaar is. Niet te vergeten dat ik hier met veel factoren geen rekening heb gehouden. Bijvoorbeeld, wat doen tijdens windstille nachten? Energieopslag is ook niet evident.
Natuurlijk moet de doelstelling niet gelijk zijn aan een volledige omzetting naar hernieuwbare energie, maar ook met bv 10% van de bovenstaande cijfers zien we al enorm hoge cijfers, en lagere cijfers zijn niet echt maatschappelijk relevant.
Berekeningen in mijn artikel in De Bron:
http://de-bron.org/content/gemis-aan...t-energiedebat