9 maart 2014, 04:23
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat er toch een enorm sentiment van anti-russisme meespeelt in onze media - niet in het minst bij de VRT. Het Oekraïense conflict is daar een mooi voorbeeld van, maar het is al enige jaren aan de gang. Denken we maar aan de 'hysterie' rond de controversiële Russische holebiwetgeving (die ik overigens geheel afkeur, maar het gaat mij over de manier waarop hier over Rusland bericht wordt) en de heisa rond de Winterspelen in Sotsji. Ook in Brazilië en enkele jaren geleden in Peking loopt er vanalles mis met de mensenrechten en aanbestedingen aangaande de organistie van respectievelijk de OS of het WK voetbal, maar daar hoort men toch in verhouding veel minder over. Betreffende de 'homorechten' heeft men het in verhouding zelden over de landen waar je 'gewoonweg' de doodstraf kan krijgen als homoseksueel en daar hoort zelfs Rusland tot nader order niet bij.
De 'westerse' media lijkt echt wel een lastercampagne te voeren tegen Rusland en haar inwoners. Afgelopen donderdag werd de uitzending van 'Ter Zake' afgesloten, na het bijna een hele episode te hebben gehad over de 'slechte' Russische veroveraars van de Krim, afgesloten met een home videotje van enkele dames van 'Femen' die ergens in Centraal-Rusland werden belaagd door enkele jongeren in een café of fastfoodrestaurant. Ik stel me echt wel vragen bij de relevantie van dit fragment, met de Krimcrisis had het in alle geval niets te maken. Volgens mij toch een poging om de anti-Rusland gevoelens nog wat verder aan te wakkeren.
Ik ga nooit beweren dat Poetin en de zijnen doetjes zijn, maar is het aan ons om ons in heel die heisa te mengen ? En waarom is de westerse media er zo op gebrand om Rusland schade toe te brengen ?
We horen in onze media bijvoorbeeld nooit iets over hoe de inwoners van de Russische exclave Kaliningrad worden 'getreiterd' door de autoriteiten van Litouwen en Polen wanneer ze hun familie in het Russische moederland willen bezoeken. Ook vernemen we niets van de etnische discriminatie waarmee Russische inwoners in de Baltische staten (Etsland-Letland-Litouwen, allen EU-landen) af te rekenen krijgen. Zij vormen daar een grote minderheid, maar worden systematisch geweerd van bijzondere overheidsfuncties en uit het ondernemingsleven.
Als onze media de Russische media belachelijk proberen te maken als partijdig, eenzijdig en leugenachtig, mogen ze gerust ook eens naar henzelf kijken.
|
Hartelijk dank voor Uw mooie bijdrage beste @freespirit.
|
HIER
|
|
|