Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2014, 22:30   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat snap je niet? Belgie is ver het enige land waarj zonder rijschool een rijbewijs kunt halen, lekker misvormd door de eigen ouders, de meeste ouderen in land beschouwen verkeersregels als pesterij (drank, snelheid, links inhalen..) onbewust geven ze dit hun kindjes mee.

dit zorgt voor de hoogste ongevalcijfers bij jongeren en verzekeringen rekenen dat door.
Idd de cijfers liegen niet. Natuurlijk gaat het ook om jonge gedode weggebruikers dat kunnen dus ook voetgangers, fietsers enz... zijn.

Stond groot uitgesmeerd in de kranten.

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130421_00548797

Nergens in West-Europa meer jonge verkeersdoden dan in België
21/04/2013

Met dertien jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen inwoners sterven naar verhouding nergens in West-Europa meer jonge mensen in het verkeer dan in België. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring, die voor een betere opleiding pleit.
Touring kon de cijfers voor het jaar 2011 van de Europese Commissie over het aantal jonge verkeersdoden inkijken. België blijkt met 141 jonge verkeersslachtoffers (18-24 jaar) per jaar de derde laatste van alle Europese lidstaten. Dat is 16 procent van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2011 (875).

Zweden scoort het best, met 3 dodelijke slachtoffer per miljoen inwoners, gevolgd door Spanje, Malta en Nederland (telkens vijf slachtoffers).

Touring waarschuwt vooral voor jonge mannen achter het stuur. ‘Ze zijn slachtoffer van onervarenheid, immaturiteit en een bepaalde levensstijl. Daarmee zijn ze niet alleen voor zichzelf een gevaar, maar ook voor inzittenden en andere weggebruikers.'

Betere rijopleiding nodig

De mobiliteitsorganisatie pleit bij de gewesten die daarvoor bevoegd worden voor een betere rijopleiding, want ‘een vergelijkend onderzoek van de FIA toont aan dat ons land de minst professionele rijopleiding van heel Europa heeft'. Naast de klassieke rijopleiding moet volgens Touring ook aandacht zijn voor ‘rijopvoeding'.

‘De opleiding zou in verschillende stappen moeten gebeuren, met eerst minstens zes maanden of 5.000 kilometer opleiding en vervolgens een voorlopig rijbewijs met beperkingen inzake tijdstippen en passagiers en zero tolerance ten aanzien van alcohol en drugs.'

In de derde fase pleit Touring voor een training over het vermijden van risico's, het leren kennen van de eigen grenzen en het anticiperen op verkeerssituaties. Ook de sancties op roekeloos rijden moeten strenger.

Om de extra trainingsuren te financieren, vraagt Touring dat 50 miljoen van het geïnde boetebedrag naar de rijopleiding van jongeren zou gaan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2014 om 22:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden