Dat werd tijd dat dit ook eens duidelijk gezegd wordt.
Eindelijk gaan ze -mss- de
V85 eens tegoei gebruiken en niet misbruiken zoals de SGVV # (STATEN-GENERAAL VAN DE VERKEERSVEILIGHEID).
Touring stijgt wat in mijn achting, nu dat ze het Scandinavisch model (V85) ondekt hebben en aanbevelen. Want studies pleiten die V85 al sinds de 90er jaren aan, tot in den treure.
Citaat:
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...page_blokboven
Scandinavisch model
Touring is voorstander van het Scandinavisch principe, waarbij men zich baseert op de evaluatie van het snelheidsgedrag van de weggebruikers. "Op basis van de snelheid van 85% van de voertuigbestuurders gaat men een snelheidslimiet bepalen. De meeste mensen passen immers inderdaad op een correcte wijze hun snelheid aan. Resultaat is dat veel minder mensen een overtreding begaan en vooral ook meer respect opbrengen op wegen waar de snelheid terecht wordt verlaagd tot 50 of 30 km/u, zoals in woonstraten en stedelijke gebieden."
|
# page 9, V85-metingen in tabel onderaan vooral bij gefnuikte 70- en 90-wegen:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
waar de SGVV# ons limieten die quasi tot 20 kmh lager liggen als de gemeten gemiddelde V85 (3 jaren) door de strot wil duwen
Citaat:
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008
|

, ik noem dat pure pestmaatregelen zoals in het online artikel:
Citaat:
Pestmaatregel
"Wanneer de vastgelegde snelheidslimieten als onlogisch worden ervaren dan zijn er slechts 4 op de 10 voertuigbestuurders die deze limiet respecteren." Touring nam de proef op de som op zo een typische weg in ons land. "Onlogische snelheidslimieten komen over als een pestmaatregel, zeker wanneer op die specifieke plek snelheidscontroles gebeuren. Dan is het alsof het de overheid meer te doen is om geld binnen te halen, dan wel om iets te doen aan de verkeersveiligheid. Het gaat in hoofdzaak om wegen waar de infrastructuur veilig is en er geen of weinig conflictsituaties kunnen zijn tussen de verschillende weggebruikerscategorieën. Omgekeerd zijn er dan weer wegen die helemaal niet zo een veilige infrastructuur hebben, maar waar men dan weer wel 90/u mag rijden. Dat zou beter teruggebracht worden naar 70 km/u."
|
Citaat:
Dan is het alsof het de overheid meer te doen is om geld binnen te halen, dan wel om iets te doen aan de verkeersveiligheid.
|
Dat is niet alsof dat is op de meeste veilige wegen buiten de bebouwde kom een feit: kassa-kassa , Veiligheid: ZERO
Citaat:
"Onlogische snelheidslimieten zetten aan tot overtredingen"
Mobiliteitsorganisatie Touring steunt het voorstel om zomaar overal een veralgemeende snelheidsverlaging in te voeren op gewestwegen niet. "We hebben tijdens de bespreking van de aanbevelingen, die werden voorgelegd aan Minister Crevits, voorgesteld om de wegen te evalueren en op basis van de infrastructuur en de functie een snelheidslimiet te bepalen. Die limiet kan naar boven toe, maar ook naar beneden. Dat is ook wat men doet in Frankrijk en Scandinavië."
Touring benadrukt dat ze geen vrijgeleide wil geven aan snelheidsduivels, maar dat de snelheidslimieten flexibel moeten zijn en afgestemd op de functie en de inrichting van de weg. "Het voorstel werd zeer eenzijdig voorgesteld en daar vinden wij ons helemaal niet in", aldus Touring. "Bovendien moeten de 3 gewesten tot een eenvormig beleid komen voor wat de snelheidslimieten betreft. Daar werd niet over gesproken. "We stonden altijd al zeer sceptisch tegenover een vergaande regionalisering van de verkeersveiligheidsregels. Een oeverloze versnippering leidt meestal helemaal niet tot eenvoud, duidelijkheid en draagvlak."
[...]
|
# page 9 SGVV 2007
Citaat:
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008
Tabel V85 metingen:
zelfs 19 tot 21 kmh hoger als de limiet in 2003-2004 (pestlimiet 70 kmh)...
bij 90 kmh ook tot 19 kmh hoger, anders 12 kmh
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85. De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele
snelheidscategorie gehaald
|
Tja pestmaatregelen door pure repressie kan men ook niet realistisch noemen, geen wonder dat die niet gehaald worden, en anno 2014 wslk nog altijd verre van niet. Maar zolang het maar geld opbrengt dan deert het niet.
