Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2014, 01:38   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard Men spreekt mij vaak aan in het 'Engels' (ook al spreek ik Nl)

Laatst nog was ik in de GB (oops, 'Carrefour') .. Aan de kassa aangekomen, schakelt men automatsch over op 'English' - niet dat het een automatische kassa was ofzo, lol .. "Hello, thank you, bye bye" .. Dit terwijl ik (een geelke) een 'goeiedag, danku, daaag' zei .. En nota bene een Dag Allemaal had gekocht .. M'enfin, ik weet wel dat het goed bedoeld was, maar soms heb ik de indruk dat mensen oogkleppen op hebben en (te) vaak uitgaan van stereotiepen ...

Ik vermeld er even bij dat dit niet echt van toepassing zou zijn op mij als ik niet geadopteerd was. Het is voor mij dan ook dubbel frustrerend als ik met van zo'n toestanden word geconfrontreerd, want ook al zijn ze goed bedoeld, het benadrukt telkens weer dat de perceptie van mensen veelal visueel is, maw men ziet en interpreteert wat men ziet, niet wat men hoort/(weet/leest). Zo had ik eens op mijn stage achter de balie van een bedrijf voor dat een kwast die ik helemaal in het Nederlands te woord stond, mij maar in het Engels bleef bombarderen. En zo kan ik nog ettelijke voorbeelden noemen. Af en toe twijfel ik toch echt wel aan de intelligentie van de gemiddelde Belg, of is het de gemiddelde intelligentie van de Belg? (sarcasm off)

Ik kan daarom best wel ergens begrijpen dat iemand met een immigratie achtergrond het met de tijd aan zijn/haar laars lapt van inspanningen te willen doen om zich te 'integreren'. Waarom zou men? Wat je ook doet, je moet jezelf toch maar telkens weer bewijzen, verantwoorden etc. Kortom, dubbel zoveel inspanningen en moeite doen dan zeg maar de gemiddelde Jan/Jeanine met de pet die dat allemaal maar als vanzelfsprekend beschouwt en je anders maar catalogeert als dom/achterlijk/nietzeggend/profiterend en gespuis.

Pas op, ik zeg niet dat men niet behoort te integreren, wel dat er (nogal wat) vooroordelen gebaseerd op uiterlijk/ras zijn bij velen ..

Laatst gewijzigd door bembem : 13 maart 2014 om 01:44.
bembem is offline   Met citaat antwoorden