Niet overdrijven, Gwylan. Ik betrap mezelf voortdurend op fouten, terwijl ik er jou nog nooit één heb zien maken. En dat voor een Française! Zelfs de meeste Vlamingen op dit forum kunnen aan jouw Nederlands niet tippen. Ik heb daar een ongelooflijke bewondering voor. Vergelijk dat eens met het belabberde Nederlands van de "Belgen" Everytime en DucDEnghien. Over hun attitude ten overstaan van de Vlamingen zullen we maar helemaal zwijgen, zeker?
Tussen jouw en mijn stijl ligt ook een wereld van verschil. Ik ben zoals Eliza Doolittle (en daar schaam ik me niet voor

) terwijl niemand van jou een "fair lady" hoeft te maken. Dat ben je al. De "noblesse" ligt er vingerdik op.
Ik vind het gewoon zalig hoe jij de BUBbeltjes "enig potentieel" toedicht (adel verplicht

) maar hen in één adem onder hun belgo-nationalistische neus wrijft dat ze er niet in slagen om meer volk rond zich te verzamelen dan
twee landlopers, een paardenkop, een versleten mobylette, en een dronkaard.
Laat ons eerlijk zijn. Het heeft geen zin om de BUBbels te wijzen op hun foute aanpak. Ze delen hun angst inzake het voortbestaan van La Belgique in grote lijnen met de Franstaligen, maar hanteren een volkomen voorbij gestreefde methode om het uiteenvallen van hun geliefde vvorstendom te beletten. Zelfs de Franstaligen willen geen unitaristisch België meer. Zij wilden er juist vanaf om te beletten dat de Vlamingen hen in de rol zouden drukken die zijzelf al bijna twee eeuwen voor de "Vlaamse boerkes" voorbehouden.
Ze zouden beter jouw handelswijze als voorbeeld nemen. Alleen een respectvolle benadering van de Vlamingen kan België nog redden, maar dat hebben de Franstaligen en hun Belgisch-nationalistische zielsverwanten na bijna twee volle eeuwen nog steeds niet begrepen. Ze zouden zich nochtans beter de woorden van Jules Destrée heugen
dat de Vlaming langzaam en geduldig is , maar ook koppig en ordelijk. De Vlamingen hebben al tweehonderd jaar
lang bewezen wat een engelengeduld ze hebben, alsook dat ze op alles behalve op chaos en burgeroorlog uit zijn.
Intussen zijn we aanbeland in 2014, en in de belangrijkste pre-electorale periode ooit. Er gaat geen dag, ja zelfs geen uur voorbij, of er wordt via de media een nieuwe aanval op de Vlaams-nationalisten van de N-VA gelanceerd.
Ik kan nog begrijpen dat dit uit angst is om de macht en de controle kwijt te geraken. Maar ik snap niet dat het regime zich nog steeds niet de moeite getroost om de ware oorzaak van de leegloop in �*lle traditionele "Vlaamse" partijen onder ogen te zien. Dit is immers geen toeval. Het wijst er op dat de Vlamingen (eindelijk) aan hun ontvoogding begonnen zijn. Zelfs de monarchie, ooit hét cement van België genoemd, kan 70% van de Vlamingen aan hun reet roesten. Hoe het regime ook haar best doet om de bevolking iets anders wijs te maken, Vlaanderen zal nooit de nieuwbakken vvorst en zijn eega aan het hart drukken. Die tijd behoort voor altijd tot het verleden.
De Vlamingen hebben hun buik vol van het ondankbare, arrogante en alles behalve solidaire zuiden des lands, alsook van de wetten die hen door Franstalig België worden opgedrongen, waardoor Vlaanderen het geliefkoosde OCMW-toevluchtsoord is geworden voor gelukszoekers die niet alleen hun eigen cultuur meebrengen maar ze de Vlamingen op hun beurt proberen op te dringen. De Vlamingen voelen steeds duidelijker in hun eigen portemonee waar het geld in hoofdzaak wordt gehaald om ook die "solidariteit" van te bekostigen. En wéér wordt hij uitgescholden voor het vuil van de straat als hij het durft te vertikken om aan andermans verwachtingen te beantwoorden.
De Vlamingen hebben er genoeg van om in het buitenland door de Franstalige media te worden afgeschilderd als een egocentrisch, zelfzuchtig en racistisch volk. Daarvoor houden ze Franstalig België al té lang de kop boven water. En dit meer en meer ten koste van hun eigen mensen en noden.
De Vlamingen zijn het kotsbeu om met "volksvertegenwoordigers" te worden opgescheept die hen na elke verkiezing in het gezicht spugen.
Dehaene vroeg 100 dagen aan le roi om een akkoord te bereiken met de Franstaligen. In 2010 voerden de Franstaligen zelfs een uitputtingsstrijd die 540 dagen duurde om de "Vlaamse" onderhandelaars" op de knieën te krijgen. Ze dreigden zelfs met plan B om hen tot capitulatie te dwingen. Het resultaat is er naar.
De tijd dat de Vlamingen een minderwaardigheidscomplex kon worden aangemeten zodat ze braaf en volgzaam bleven is voorgoed voorbij. Jammer dat er een crisis nodig was om daar een handje bij te helpen, maar de stroomversnelling die mede daardoor werd veroorzaakt is dan weer positief.
Hopelijk zal het eind mei voor het eerst in de Belgische geschiedenis zijn dat de rollen worden omgedraaid, en dat de Franstaligen beseffen dat het buigen of barsten zal zijn als ze niet zélf de splitsing van België op hun geweten willen hebben.