Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2014, 12:14   #12
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik hoor bij heel wat mensen klachten over het huidige onderwijs. Leerlingen uit de lagere school hebben problemen met basiszaken als rekenen of schrijven, gewoon omdat de leerkracht het niet goed uitlegt of dat de manier van lesgeven niet goed is.

Daarom zou iedere school en iedere leerkracht dezelfde manier van lesgeven moeten opgelegd krijgen en best gaan we hiervoor terug naar de goede oude tijd. De leerkracht legt de leerstof voor de klas uit op het bord, daarna maken de leerlingen in stilte en alleen oefeningen, waarbij de leerkracht rondgaat om eventuele vragen of problemen op te lossen. Tegenwoordig leren de leerlingen te weinig tijdens de lesuren en moeten ze veel te veel taken of huiswerk maken na de lesuren, terwijl dan andere zaken zoals sport of spelen moeten centraal staan. Hierdoor nemen stress en depressies bij kinderen meer en meer toe.

Het onderwijs moet teruggaan naar de methodes van de jaren 70-80. Toen was het onderwijs kwalitatief veel sterker en werd er ook veel meer geleerd tijdens de lesuren. Er was ook veel meer kennis bij de leerlingen.
Met het eerste deel van uw bericht ben ik het zeker helemaal eens. Mijn kleine zusje krijgt bergen huiswerk op, zodat ze vaak pas om 10 uur 's avonds klaar is met werken. Het is gewoon niet te doen. Hoe kan een kind zich dan deftig ontspannen? En ja, lichamelijke beweging is evengoed zeer belangrijk voor de gezondheid van kinderen! Ik zou haar liever buiten een uurtje zien sporten voor het slapengaan, zodat al die energie eruit is en ze goed kan slapen. Meestal is ze zo druk dat ze 's avonds ook nog lang wakker ligt. Wat tot een ontregeld slaapritme leidt. Met het tweede deel ben ik het minder eens. Eigenlijk vind ik dat kinderen wat over alle soorten levensbeschouwingen zouden moeten leren, zodat ze een zo breed mogelijk religieus spectrum aangeboden krijgen. Dat betekent dus het Christendom, het Jodendom, ja, ook de Islam, maar ook het Hindoeisme, het Boeddhisme (wat ik persoonlijk heel interessant vind) en het atheisme. Natuurlijk moet hierbij extra aandacht besteed worden aan het Christendom, vooral in katholieke scholen die hun imago nog integer behandelen en effectief katholiek zijn. Maar al dat gelul over 'je vindt het wel op internet' is inderdaad gelul. Het is helemaal niet evident om tussen alle brol effectief te vinden wat je echt nodig hebt op het internet. Heb het persoonlijk kunnen ervaren.

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 13 maart 2014 om 12:16.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden