Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2014, 14:15   #83
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt zit hem in de asymmetrie van de manier van zaken te doen, hoewel de keuze dezelfde zou moeten zijn langs de twee kanten (verkoper en koper). Deze keuze is altijd intiem, ondoorgrondelijk en moet nooit gerechtvaardigd worden. Niemand gaat jou een proces voor racisme aandoen als je systematisch alle winkels mijdt waar een zwarte de eigenaar is (enfin, dat hoop ik toch !).

Ik kan mij moeilijk indenken dat zelfs al is er een organisatie die jou nu al 6 maanden gevolgd heeft, al jouw aankopen heeft gefilmd, en statistisch met hoge waarschijnlijkheid aantonen dat het enige consequente criterium dat je hanteert om een winkel NIET binnen te gaan, een racistische reden is, je daarvoor veroordeeld kan worden (hoewel we moeten opletten in onze steeds meer liberticide maatschappij...). Bijvoorbeeld zouden ze kunnen vaststellen dat je systematisch naar winkels gaat die duurder zijn voor hetzelfde product, moeilijker toegankelijk (verder van je woonst en verder uit elkaar), dat er geen andere reden is om daar te gaan (geen familie, kennissen .... ) en zo voort. Maar ik zou hopen dat je als klant nog altijd koning bent, en dat welke ook je interne verwerpelijke reden is om je keuze te maken bij wie je gaat kopen.

Uit symmetrie zou dat ook moeten gelden voor de verkoper, maar die heeft het moeilijker. Als klant verwerp je een verkoper door er NIET naartoe te gaan. De verkoper kan zelfs niet eens weten dat je hem verworpen hebt. Dat kan moeilijk strafbaar gesteld worden ! Maar als verkoper moet je een klant verwerpen door hem expliciet geen toegang te geven tot jouw winkel: dat is veel explicieter en moeilijker, vooral als je een winkel hebt die "vrije toegang" betekent. Ik zie niet goed in hoe een supermarkt aan een klant aan de kassa zou kunnen zeggen: "om een reden die ik U niet moet vertellen, verkoop ik U die spullen niet !".
Nochtans is dat een asymmetrie in de vrije keuze van verkoper en koper die storend is. Die asymmetrie komt door het feit dat de meeste zakenrelaties het initiatief aan de klant laten om de relatie op te zetten, terwijl de verkoper "beschikbaar" is.

Maar daarentegen zou ik hopen dat als je een dienst aanbiedt, je nog altijd vrij bent van "nee" te zeggen zonder dat je moet uitleggen waarom. Als je een loodgieter belt, dan zou ik hopen dat die mens vrij is van U te zeggen dat hij niet bij U wil komen werken.
Krachtig argument die wederkerigheid.
Ook goed uitgewerkt.
Thx.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden