Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Spanje, Italië, etc. staan veel dichter bij ons dan Rusland of Oekraïne op zowat alle vlakken. Het zijn al sinds eeuwen individualistische samenlevingen, net als in België, gevormd door de katholieke kerk en sinds de jaren 60 toenemende secularisatie en individualisering.
Reeds sinds eeuwen zijn het voornamelijk stedelijke samenlevingen en speelt de stedelijke bourgeoisie een belangrijke rol, net als in België.
|
Spanje lijkt me niet onmiddellijk een voorbeeld van een individualistische samenleving. Het gemeenschapsgevoel is er heel groot. De nationale of regionale identiteit ook. Kijk maar eens welke mensenmassa de Catalaanse nationalisten op de been weten te brengen. Of hoe de alternatieve economie in Spanje als in Griekenland groeit nu ze geconfronteerd worden met crisis en economische beperkingen. Heel sterk gestoeld op gemeenschapsdenken.
Ik heb soms de indruk dat u de sterk individualistische West- en Noord-Europese samenleving zoals we die in Nederland, België en de Scandinavische landen kennen, naar de rest van westelijk en zuidelijk Europa uitvergroot.
Ook kijk ik naar landen als Polen en Slovakije. Toch landen die allemaal nog sterk bewogen worden door de katholieke Kerk, waar secularisatie als vreemd en onnatuurlijk overkomt.