De gordel vermindert de ongevalgevolgen quasi altijd in alle omstandigheden, eens aangeklikt ben je dat voor
100 % van de rit. Voor alle inzittenden.
Welke verkeersmaatregel zou beter doen om de ongevalgevolgen - lees ook verkeersdoden - efficiënt te beperken bij een "on-geluk"
?
Bedenk dat ca. 50 % van de verkeersdoden niet de mogelijkheid hadden zich aan te gordelen (voetganger, (brom)fietser, motorrijder, ... ttz wegens hun "voertuig")
Grafisch: hier vind je maatregelen sinds 1951:
Die laatste lange daling is ook vooral te danken aan het stijgende gordeldracht:
Citaat:
Nationale gedragsmeting
Gordeldracht 2012
Het percentage gordeldragers steeg vanaf 2003 (56,6 %) aanvankelijk zeer snel, met een toename van meer dan 20 procentpunten in 4 jaar. Vanaf 2007 is een tragere stijging merkbaar, vooral tussen 2010 en 2012. Het percentage gordeldragers op de Belgische wegen bedraagt 86,4 % in 2012.
http://bivv.be/frontend/files/userfi...racht-2012.pdf
|