Wat context:
het "normverbruik" is het verbruik in gecontroleerde omstandigheden, in labo-omgeving volgens extreem afgelijnde parameters, de testcyclus. Het doel van het meten van het verbruik in de testcyclus is om wagens op een eerlijke manier te kunnen vergelijken wat betreft hun verbruik. Er zijn namelijk 3 elementen die het verbruik bepalen:
1. het voertuig
2. de bestuurder (rijgedrag)
3. de omstandigheden (bergachtig/vlak, koud/warm, wegoppervlak,...)
De testcyclus zou [2] en [3] controleren en dus enkel [1] behouden voor faire vergelijking.
Wat is nu het probleem; die testcyclus is oud, heel oud. De cyclus houdt geen rekening met nieuwe technologie. bvb. de acceleratie in de testcyclus is belachelijk laag, wat natuurlijk resulteert in getest verbruikspatronen die gunstiger zijn dan in werkelijk verbruik.
Pleit dit de fabrikanten vrij? Hell no!
De testcyclus is oud omdat elk voorstel tot niewe cyclus, geformuleerd door de Europese Commissie (DG enterprise) vakkundig getorpedeerd wordt...door de fabrikanten. Waarom weet ik eigenlijk niet... (er zal altijd wel één fabrikant zich benadeeld voelen door een nieuwe test zeker?)
Er wordt al minstens 5 jaar (ik denk zelfs langer) gepraat over een nieuwe cyclus, maar het komt er maar niet van. Gevolg? fabrikanten gaan hun voertuigen zó ontwerpen dat ze in testcyclusomstandigheden zo weinig mogelijk verbruiken. Doordat de kloof tussen werkelijk en test-rijgedrag zo groot is, wordt natuurlijk ook de kloof tussen werkelijk en testverbruik steeds groter. Dit is zelfs het ergste voor het meest zuinige segment (enfin, in relatieve termen toch).
Kortom, iedereen verliest:
1. de consument voelt zich (terrecht) in 't zak gezet
2. de fabrikanten krijgen het etiket van bedriegers te zijn, terwijl ze enkele testen volgens een wettelijk overeengkomen testcyclus.
3. het ontwerp naar zuinige voertuigen gaat uit van "verkeerde" aannames ivm het rijgedrag. Er worden ongetwijfeld kansen gemist om het reëel verbruik naar beneden te halen.
Zoals ik zei, dit probleem is er al zoooo lang. Hopelijk kan een rechtzaak en wat commotie de eurocraten en lobbyisten tot een snelle oplossing dwingen (i.e. een correct testcyclus).