Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Het lijkt erop of Poetin zijn zin krijgt, de VS praten en veroordelen maar zijn niet uit op een echte confrontatie met Rusland, en de EU zijn zoals altijd hopeloos verdeeld. De Krim wordt dus gewoon een provincie in Rusland.
Waar vindt de volgende invasie van Poetin plaats? Ik ben benieuwd.
|
Kazachstan, als dat land de etnische Russen zou beginnen discrimineren. Maar voorlopig gebeurt dat niet.
Rusland kan ook troepen sturen op vraag van bevriende landen, zoals Kyrgyzstan of Tajikistan, om hun grens met Afghanistan te versterken.
Het kan ook stabiliseringstroepen sturen naar conflictgebieden zoals Transdnestrië of Nagorno-Karabach, op vraag van de lokale overheden.
Tenslotte moet Georgië er niet aan denken nog eens Zuid-Ossetië binnen te vallen. Maar zie ik niet gebeuren.
Maar Rusland heeft geen enkele ambitie buiten de landen van de voormalige Sovjet-Unie.
Ik verwacht wel een nog belangrijkere rol voor de Shangai-groep, een militair samenwerkingspakt tussen Rusland, China en andere ex-sovjet landen. Iran heeft ook interesse om toe te treden.
NAVO moet er zelfs niet aan denken in dit deel van de wereld een aggressie te plegen zoals in Libië of Irak, of in Joegoslavië.
En dankzij de toegenomen zelfzekerheid van Rusland en China op het internationale vlak, denk ik dat ook invasies zoals in Irak in 2003 niet meer kunnen.