Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2014, 12:41   #454
stuyckp
Banneling

Standaard

[quote=peter1962;7063159]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht

Laat de geveinsde naïviteit maar achterwege hoor. Enkel een blinde ziet niet dat bij de andere partijen het woord 'confederalisme' geschrapt is wegens niet langer bruikbaar voor eigen doel. Als je echt gelooft dat de kaloten dat woord ooit terug gaan bovenhalen dan droom je luidop. Iedereen kan op basis van de beschikbare info in de media enkel waarnemen dat de partijen er alles aan doen om de afstand tussen henzelf en die verbrande (want door n-va gekaapte) term zo groot als maar mogelijk is te maken.
Dacht je dat dit toeval was ?
En als o-vld kiezerintenties verloor, dan is het omdat n-va nu sterk liberale thema's in de verf heeft gezet. Die partij heeft niets te winnen bij communautaire scherpslijperij.
Over compromissen/tsjeverigheid verschillen we duidelijk van mening. Geen enkele partij kan in een coalitie haar willetje doordrijven dus is de besluitvorming per definitie compromisgericht. Daar tsjeverigheid achter zoeken is de politiek tekort doen.
En nog even herhalen : ik ga de verkiezingen heel gerust afwachten. In vlaanderen weet ik heel goed dat mijn partij er niet bij zal zijn, daar zal het oppositie worden. Federaal is de kans groot dat ze er wel bij zijn. En dat hangt allemaal bijzonder weinig tot zelfs helemaal niet af van de eindscore van n-va. Of dat nu 30% of 33% is doet er federaal niet toe. Het gaat niet over het vel van de beer, maar over het feit dat als alle partijen zeggen dat ze niet over confederalisme willen praten dat n-va dan zal eieren voor haar geld moeten kiezen. Ofwel verder over een coalitie onderhandelen zonder staatsevolutie, ofwel de kortste weg naar een extra oppositiekuur kiezen.
Er is geen enkele manier waarop n-va een federale formatie zonder haarzelf kan vermijden dus zal ze zelf moeten kiezen wat het belangrijkste is.
U neemt uw eigen dromen voor werkelijkheid.
CD&V of de kaloten zoals u die noemt, is in feite een partij die bestaat uit meerdere delen die elkaar zelfs het licht van de zon niet gunnen. Welk deel binnen die partij het machtigst is, verandert nogal eens. Zo heb je Kris Peeters die meer Vlaminggezind is, en die het steeds over een copernicaanse omwenteling heeft. En de clan waartoe Eyskens behoort die duidelijk Belgicistisch is.
Politiek is politiek, en dat is een smerig spelletje. Het iets meer toedichten of hoger inschatten is zonder meer naief. De meeste van die mannen zijn gewoon met zichzelf bezig en zeker en vast niet met het wel en wee van de burger. Hier en daar een uitzondering niet te na gesproken.
Uw voorspellingen zijn geen stuiver waard. Dat hebben we al meer gezien.
Ik waag er me niet al te veel aan. Ik zal wel zien wat er gebeurt en zal dan wel commentaar leveren op de feiten.
stuyckp is offline