Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2014, 13:08   #465
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Sorry Bad Atilla, maar hetgeen jij solidariteit noemt bestaat nergens ter wereld in de vorm, de grootte, de ondoorzichtigheid, en de resultaatloosheid zoals dat in België het geval is. Bovendien mist ze elke vorm van wederkerigheid.
In 2004 zei Leterme dat de transfers geen tien jaar meer konden blijven duren. Dat is tien jaar geleden en ze zijn nog gestegen. Dit terwijl Vlaanderen nochtans ook de broeksriem moet aanhalen.
Dat kan zijn, maar niemand weet het exact, en wel om een eenvoudige reden: de "transferts" zijn het resultaat van interpersoonlijke solidariteit die op gemeenschapsniveau worden bekeken terwijl zij federaal worden geïnd en herverdeeld.

Een Waal die X EURO per maand verdient, zal evenveel bijdragen tot de solidariteit dan een Vlaming die hetzelfde bedrag verdient. En een Vlaamse werkloze zal evenveel "krijgen" dan een Waalse werkloze.

In een Vlaamse staat zou er zelfs geen sprake zijn van transferts omdat er dan meer dan waarschijnlijk weer gewoon op interpersoonlijk niveau zou gekeken worden. Iets wat ik ook doe, maar dan op Belgisch niveau.

Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat de situatie in Wallonië al veel te lang erbarmelijk is. Of liever gezegd, Waals-Brabant, Namen en Luxemburg trekken hun plan, Luik komt er beetje bij beetje door, maar de slechte leerling van de klas is zeer duidelijk Henegouwen. Provincie waar de PS oppermachtig is op een paar plekken na, en waar de PS-staat ten volle functioneert. In die discussie zal je merken dat ik, als "Belgicist" even kritisch ben als Vlaams-nationalisten.

Daarom ook dat een rechts socio-economische regering, zelfs met de NVA, mijn voorkeur draagt op een klassieke tripartite met de PS erbij.

Citaat:
Ik ken best het verschil tussen Vlaams-en Belgisch-nationalisten, maar je vergeet een paar dingen. Er zijn geen Belgen maar wel Vlamingen en Walen. Het is geen toeval dat "men" daar NOOIT één volk van heeft kunnen maken, noch ooit van zal kunnen maken. En d�*t, Bad Atilla is NIET de schuld van de Vlamingen.....
Ik vergeet dat niet, daarom ook dat ik mezelf niet beschouw als een "volksnationalist". Voor mij zijn Belgen inderdaad geen volk, maar dat hoeft ook niet om een Belgische identiteit te hebben en in België te (willen)leven.

Daarom ook dat ik er absoluut geen enkel probleem mee heb om te zeggen dat iemand én Vlaming, én Belg kan zijn. Maar ik besef dat Vlaamse volksnationalisten zo niet redeneren en dat zij menen dat de twee identiteiten elkaar uitsluiten. Ik heb daar geen probleem mee, al denk ik daar helemaal anders over.

En ja, ik besef ook wel dat sommige Belgicisten (zeker op dit forum) zichzelf als volksnationalist beschouwen. Dat is hun goed recht, maar ik geef u 100% gelijk, het Belgisch "volk", dat bestaat niet.

Citaat:
België is een staat die door Franstalig geweld is ontstaan. De grondwet werd door Fransen en Franstaligen geschreven, en het konindom werd welbewust door Franstaligen verfranst. De monarchie is altijd Franstalig geweest en ook dat is nooit veranderd. Het is bovendien nooit anders geweest dan dat de Belgisch-nationalisten de Franstalige kaart hebben getrokken. We weten allebei waarom.
Mmmh, daar moet ik u toch voor een deel tegenspreken: de Belgische grondwet is veel meer een Angelsaksich dan een Frans product, hoor. De basisinvloeden zijn de Engelse (ongeschreven) Grondwet en de Amerikaanse Grondwet. De Franse invloed is er via de Verlichting die doorgesijpeld is bij ons en bij de VS.
Ons juridisch systeem, daarentegen, is wel héél Frans gericht, dat klopt volledig.

Voor het overige, ik trek de Belgische kaart, niet de Franstalige kaart, al kan ik in bepaalde zaken uiteraard een standpunt innemen dat eerder "Franstalig" te noemen is, maar in andere zaken zal ik dan eerder een "Vlaams" standpunt innemen. Zo zie je maar...

Citaat:
Dat heeft nu bijna twee eeuwen geduurd, maar het ziet er elke dag meer naar uit dat dit tijdperk zijn beste tijd heeft gehad. Leer er maar mee leven want ik geloof nooit dat het België dat jij en ik kenden nog een lang en gelukkig leven in zijn huidige vorm beschoren is.
Je hebt geen glazen bol nodig om te zeggen dat België binnen dit en 20 of 30 jaar er totaal anders uit zal zien dan nu. het België van vandaag heeft ook niks, maar dan ook niks meer te maken met het België van de jaren zestig. En gelukkig maar. Ons land is in constante evolutie en het ziet er niet naar uit dat het gedaan is. Ik vind dat persoonlijk zeer boeiend om te volgen.

Wat wij wel niet weten, is welke veranderingen er zullen plaatsvinden, en hoe. Dat weten enkel Paco Rabbane, Madame Soleil en en paar forumleden.
We shall see.